onsdag 30 mars 2011

Vett och etikett på tunnelbanan

Ok, lantisar! Lyssna ordentligt nu. Det är inte okej att ta upp flera säten på tunnelbanan om du inte absolut måste.

Börja på yoga. Börja träna. Drick biodynamiskt odlad soyamjölk. Gör vad som helst för att inte ta upp mer än ett säte. Tack.

I går — jag blir så förbannad att jag knappt kan skriva ordentligt — i går vid 19.30-tiden var det en kille som tog upp två säten på tunnelbanan mellan Medborgarplatsen och Slussen. Och han svarade inte ens på tilltal!

Efter att jag frågat vad han höll på med så justerade han sin position, men inte för min skull utan snarare för att själv ligga mer bekvämt. Han kanske inte var någon lantis, han kanske bara var trött, stackarn. Vad vet jag? Han verkade oavsett ha problem att hitta en bekväm liggställning på tunnelbanan.

Jag skulle försökt ligga åt andra hållet, med överkroppen på stolsdynorna och benen ner i gången, men jag har inte provat själv. Liraren på tunnelbanan verkade rätt erfaren.