torsdag 31 mars 2011

Klar för trafik

Jag gick förbi ett bussgarage samtidigt som en buss kom ut ur den stora busstvätten. Bussen glänste i solljuset och stoltserade en Klar för trafik-skylt.

Det är en kontrast till Ej i trafik-skyltarna som jag ser alldeles för ofta på bussar. Jag inser att det är ett bevis för att jag inte har så mycket att irritera mig på — och jag inser att trafik förmodligen är kort för linjetrafik — men jag stör mig ändå på att det står att bussarna inte är i trafik, trots att de kör omkring i trafiken. De är så uppenbart i trafik, hur dumma tror de att vi är?

Det är lite som när det står Ingen påstigning på tunnelbanorna som inte ens stannar på stationen, de som bara swischar förbi med släckta ljus. Där är det i alla fall sant, men det är ju omöjligt att kliva på de där tågen, de passerar ju bara förbi, och så länge Spindel-mannen inte är i Stockholm känns skyltarna helt onödiga och nästan som ett hån. Men de kanske behövs för att minska irritationen hos pendlarna.

Därför blev jag glad när jag såg den där Klar för trafik-skylten. Både för att den var sann och för att den var positiv. Jag antar att trafiken är ett enda stort äventyr för SL-bussar och den där skylten gjorde att jag anade en viss yrkessstolthet, i den mån bussar kan känna någon yrkesstolthet. Jag känner precis likadant. När jag kliver ur duschen skulle jag också vilja ha en skylt som med texten Klar för äventyr — för då är jag redo att anta nya utmaningar. Jag måste bara torka mig först.