onsdag 2 mars 2011

what the FUCK

wtf är en förkortning som står för what the fuck.

Jag gillar förkortningen för att den inte behöver vara så stark. Den funkar till exempel utmärkt för att uttrycka helt vanlig förvåning — precis som svenskans va fan. Men wtf eller va fan bör inte användas för ofta eftersom det riskerar att bli parodiskt.

Det finns tillfällen där wtf snarare står för det lite kraftfullare va i helvete. Det är bra att förkortningen kan rymma flera olika krafnivåer, men ibland räcker det inte till. Ibland måste man skriva ut förkortningen för att ens förvåning, bestörthet och upprördhet är så stark att ett wtf inte räcker.

Jag ska ge ett exempel hämtat från en chattlog jag hittade på bash (jag rekommenderar deras top 100-lista om du inte redan kollat in den):
<[BAC]Draxon|TWL> "The animals will hear!" bellowed the ear licking penguin as the awesomely endowed midget sucked her oozing charlies and plugged his purple middle leg into her festering cunt.
<[BAC]Draxon|TWL> oops
<[BAC]Draxon|TWL> wrong window
<d|syztem> what the FUCK
Jag antar att ni förstår varför ett enkelt wtf inte var nog i det här fallet. På svenska motsvaras den utskrivna versionen av wtfwhat the FUCK — av vad i HELVETE. Här är bara det sista ordet i förkortningen skrivet i versaler vilket utgör den mest kraftfulla versionen (både what the fuck och WHAT THE FUCK är svagare uttryck).

Varför berättar jag det här? Jo, jag fick se en reklamfilm för spelet We Dare till Wii och ja, det ledde till ett typiskt what the FUCK-moment för mig. Kolla in reklamen och se vad ni tycker.

Jag kanske är pryd men jag... ehh... blä. Det är så mycket fel med den där reklamen och det där spelet och blä, så jag vet knappt hur jag ska uttrycka det. Reklamen är så fantastiskt mjukporrig och förspelig med så knäppt ultrakåta och jättesnygga skådisar på samma gång.

Grundidén bakom varför någon skulle få för sig att spela spelet förstår jag inte. Jag känner att även omm jag skulle spela spelet så en av två saker hända:
  1. Jag och mitt spelsällskap skulle ha svårt att leva oss in i spelet på samma sätt som skådespelarna i reklamen.
  2. Vi skulle kunna leva oss in i spelet på samma sätt som skådespelarna i reklamen.
Om alternativ (1) skulle inträffa skulle spelet förmodligen inte vara särskilt roligt.

Om (2) skulle inträffa och jag skulle spela spelet med några så ultrakåta som skådespelarna i reklamen så skulle det förmodligen urarta i en orgie innan vi klurat ut vilken kanal teven ska stå på för att Wii:et ska fungera.

Och det är bara grundidén till spelet. Sen har vi själva utförandet och så reklamen. Det är i och för sig möjligt att reklamen är en perfekt representation av hur det är att spela spelet, under förutsättning att man är en grupp überkåta och supersexiga personer, men.. men... men... vad i HELVETE?!!