måndag 28 mars 2011

Att kommentera på Pushar

Jag har börjat hänga lite på Pusha.se, en svensk sajt där användare kan lägga upp bra länkar och rösta på vilka de tycker är bra.

Om tillräckligt många röstar (eller pushar) en länk blir den het och hamnar på Pushas förstasida. Många av länkarna som läggs upp är bra, ännu fler är inte det och bara en bråkdel blir heta.

För drygt en vecka sedan var det en användare Moniza som la upp en länk till sin blogg där hon hade lagt in ett YouTube-klipp där Tage Danielssons pratar om Harrisburg och sannolikhet. Budskapet med inlägget verkade vara "Nej till kärnkraft!!!" och klippet som Moniza använde för att marknadsföra sitt inlägg var både gammalt och på grund av kärnkraftsolyckan i Japan på nästan alla svenska bloggar.

Således (läs: eftersom jag kan vara lite av en hycklande Pusha-snobb) valde jag att skriva en kommentar istället för att pusha länken:
Jag kände mig lite uppgiven av Monizas svar, som att budskapet min dåligt förtäckta "varför länkar du till det här?!!" inte alls hade kommit fram. Eller blev kanske trollad? Jag bestämde mig för att släppa det och gå vidare i livet.

Men så för fem dagar sen så la Kwit.tv upp en liten sammanfattning av vad som hänt på Pusha veckan innan, och då uppmärksammades min kommentar (8 minuter in i klippet nedan).

Jag försöker komma fram till exakt varför de valde att ta upp det. Tyvärr har klippet världens cliffhanger när Dennis säger
"Men anledningen till att jag har tagit upp det här är ju för den... helt sanslöst..."
men blir avbruten innan han hinner komma till poängen. Så jag är inte säker, men jag tror att anledningen var att jag är helt totally awesome!

Det känns som ett erkännande. Som att Monizas Push blev värd att Pusha först efter och tack vare min kommentar (notera hur dryg och självgod jag är som tar hela äran). Men så är ju det charmen med Pusha, att det inte alltid är länken i sig som är grejen, utan kommentarerna och personerna bakom kan spela så stor roll.