tisdag 8 mars 2011

L'Oréals mascara i 4D

Idag känns som en ypperlig dag att klaga på tjejer, eller kanske ta och klaga på marknadsföring riktad till tjejer.

Som alla vet gillar tjejer utseende, kläder, smink o sånna grejer. Det är obestridligt. Både tjejer och killar gillar också Milla Jovovich. Det är också obestridligt. Hon är snygg, var med i Femte Elementet där hennes karaktär, Leeloo, var så cool att den fick ge namn åt det svenska LELO (vars namn alltså inte en förkortning för Luxury Erotic Lifestyle Objects).
Milla Jovovich
Milla Jovovich ser kåt ut

Milla Jovovich är också ansiktet i L'Oréals senaste korkade reklam för mascara. Som jag har förstått det är mascarareklam den kvinnliga versionen av rakhyvelsreklam. De verkar marknadsföras på samma hittepå-teknik-sätt som ska låta så vetenskapligt.

Gillette lägger till extra blad på sina rakhyvlar och staplar substantiv som ska tilltala män efter varandra för att få en extra boost i marknadsföringen. Resultatet är rakhyvlar med fem blad och absurda namn som Gillette Fusion Power Stealth.

Men tillbaka till mascara-reklamen. Det hetaste modeordet just nu verkar vara 3D. Allt ska vara i 3D — vilket inte är så svårt för fysiska saker, de är nästan alltid i 3D — även mascara. Men vänta, vad skulle kunna vara bättre än tre dimensioner? Jo, fyra dimensioner!
1D Volym
1D Volym

Första bilden (eller andra, om vi räknar bilden på Milla som första) har alltså texten 1D Volym på sig. Jag vet inte hur mycket koll du har på dina dimensioner så jag tänker anta att du har lika bra koll som de som gjort L'Oreals reklamkampanj. Något som är endimensionellt breder ut sig i en dimension, alltså i en riktning.

Räta linjer är exempel på endimensionella objekt. Volym är ett väldigt dåligt exempel på endimensionella objekt, för de är inte endimensionella, de är tredimensionella (de har bredd, höjd och djup — tre dimensioner).
2D Förlänger
2D Förlänger

Under nästa bild står det 2D Förlänger, vilket också är en förvirring. Tvådimensionella saker har både bredd och höjd. Bra exempel är saker du ritar på papper, cirklar, fyrkanter, ja, allt som är platt egentligen. Men att förlänga något görs endast i en dimension. Säg att du har ett rep som du ska förlänga, då blir det bara längre (en dimension) det ökar inte i tjocklek samtidigt.
3D BYGGER UPP
3D Bygger upp

Nästa bild: 3D Bygger upp. Återigen en förvirring. Att bygga upp något är att utöka det i en dimension, inte tre.
4D BÖJER
4D Böjer

4D Böjer säger den näst sista bilden. Nu börjar det bli intressant. Jag är medveten om att det förmodligen bara är valt för att det är steget efter 3D, en typ av "Som 3D, fast bättre!" (en slogan som får mig att fundera på om inte Percy Nilegård hjälp till med kampanjen).

En fjärde rumsdimension är helt sjukt jobbigt att ens fundera över. Du kan läsa på den engelska wikipediaartikeln om du vill bli extra förvirrad, annars kanske en liknelse kan hjälpa dig.

Titta på figurerna ovan. Vi har en sfär, en cirkel och en linje. Sfärens skugga blir en cirkel, du går från tre till två dimensioner. På samma sätt blir skuggan av cirkeln en linje (du får tänka att du lyser på cirkeln uppifrån). Ett fyrdimensionellt objekt skulle alltså kasta en tredimensionell skugga. Du kan få klura lite på vad det innebär.
Produkten heter i alla fall LashArchitect 4D som tydligen ska ge Magnetic eyes (vilket låter jobbigt) och Lösögonfranseffekt i 4 dimensioner (vilket är absurt). Nu känner jag att det är på sin plats att erkänna fyra saker.
1. Jag har inte använt produkten i fråga, så jag vet inte om den verkligen ger en lösögonfranseffekt i 4 dimensioner. Det här är alltså i inte menat som en recension av själva produkten (om det finns ett sådant intresse är det möjligt att jag startar en "Albert testar"-sektion här på bloggen).

2. Jag kan inte ens se fyra dimensioner. Det är mycket möjligt att produkten ger ett fantastiskt resultat i den där extra dimensionen, det är bara det att min kropp är helt felkonstruerad för att kunna uppfatta den där fjärde dimensionen, så det där extra är helt bortkastat på mig. Jag inser att det inte är produktens fel, utan mitt eget.

3. Jag använder väldigt sällan mascara. Jag hade tänkt skriva aldrig men så kom jag på att jag faktiskt använda mascara när jag spelade in min julklapp till elli. Oavsett har jag inte så mycket förstahandserfarenhet av mascara.

4. Som jag nämnt är reklam riktad till män minst lika fånig som den som är riktad till kvinnor (Gillettes reklamer är ett bra exempel).