onsdag 23 mars 2011

Ladda sina batterier på stan

Igår kväll satte jag min mobil på ljudlös och hade så trevligt att jag inte ens la märke på att mobilens batteri sakta tömdes.

Batteritiden är en av nackdelarna med en fräsig mobil, varför jag alltid försöker bära med mig en laddare. På Aspuddens tunnelbanestation hittade jag ett uttag för lite nödladdning.

Det fick mig att fundera på om man kanske kan ladda på fler tunnelbanestationer. På Hötorget upptäckte ett mönster: alla kameror av modellen nedan hade uttag bakom sig.

Nu kräver det att man är rätt lång och dessutom får hjälp eller har något att stå på för att kunna ladda vid ett sånt här uttag, men ändå.

Mönstret verkar hålla i sig vid T-Centralen också, de tre kamerorna jag gick förbi hade alla uttag bakom sig.


Är man inte nere på perrongen får man leta lite noggrannare. På vägen mot Centralen hittade jag följande.

Man måste ha falkögon för att se att det är ett vägguttag (eller takuttag i det här fallet).

På vägen till pendeltåget hittade jag ytterligare tre uttag som var mycket lättare att komma åt.
Nu vet jag inte ens om det är okej att koppla in sig och ta för sig av lite nödelektricitet, men jag tycker om att i alla fall ha möjlighet att kunna göra det. Tyvärr har både T-Centralen och Hötorget sjuttielva övervakningskameror så om det skulle vara förbjudet är risken rätt stor att man blir påkommen.

Ska också erkänna att mitt uttagsletande skadat mig. Nu kan jag knappt röra mig i offentliga rum utan att följa elkablar med blicken i jakt på blottade uttag.