fredag 18 mars 2011

Först nu förstår jag varför gamlingar bryr sig så mycket om sitt kaffe

För några veckor skrev jag om hur det införts kafferansoner på ett äldreboende i Hässleholm. Då trodde jag att kaffet faktiskt skulle drickas men nu börjar jag undra.

Maja har skickat en länk från DN om hur pensionärer portas från en danslokal.
"Orsaken är att de dansanta gamlingarna häller ut kaffepulver på golvet för att få till det rätta glidet" står det att läsa i artikeln. Det ante mig. Typiskt gamlingar. Bland kommentarerna till nyheten hittar man några tips.

Istället för kaffe går det tydligen utmärkt att använda potatismjöl som enligt signaturen Lovisa är mycket enklare att tvätta bort. Tangokompaniet säger dock att barnpuder är att föredra, speciellt om det blir lite fuktigt i rummet.

Bloggaren Tofflan frågar sig två saker:
  1. Är Folkets hus bara öppet för vissa folk?
  2. Kan Folkets hus inte tänka sig att göra golvet bättre så att gamlingarna slipper hälla ut kaffe för att få det rätta glidet?
På fråga (1) svarar jag nej, eller ja, det är nog bara till för folk som inte förstör lokalerna. Och på fråga (2) svarar jag, jo, det kan de säkert, men det betyder inte att det är okej att förstöra lokalerna tills det sker.

Sen går naturligtvis åsikterna isär. Vissa menar att det är typiskt gamlingar. Signaturen Hildemar Ångerman skriver:
"Lite respekt om jag får be. Det var faktiskt vi som byggde upp Sverige. Om vi vill använda kaffepulver när vi tar oss en svängom så är det vår ensak."
Vilket naturligtvis är urbota dumt. Det är knappast någons ensak att förstöra gemensamma lokaler. Så skärp er! (Gäller gamla som unga!) Och va lite försiktiga med kaffet är ni snälla. Man vet aldrig när det införs ransonering nästa gång.