tisdag 4 januari 2011

[Tillfälligheter?] Einsteins syster

Jag blir kallad Einstein ibland. Förmodligen mest på grund av mitt förnamn och möjligtvis frisyren. Min syster Maja frågade mig om jag visste vad Albert Einsteins syster hette.

Jag hade ingen aning. Det visar sig att hon hette Maria Einstein, men ingen kallade henne för det. Hon var Maja.

Storebrodern Albert föddes den 14 mars 1879, Maja drygt två och ett halvt år senare den 18 november 1881. Jag föddes den 13 mars 1985, min syster drygt två år senare den 6 oktober 1987.

Från wikipedia:
When little Albert saw his sister for the first time he thought she was a kind of toy and asked: "Yes, but where does it have its small wheels?"
När min Maja föddes och jag såg henne första gången låg hon i en plastlåda på hjul på sjukhuset. Jag älskade henne.

Men när vi skulle ta med henne hem så hon blev upplyft ur sin låda och jag blev besviken. Det var ju liksom lådan på hjul jag ville ha, inte det som låg i.