måndag 3 januari 2011

[Matlagning] Hemlagad hamburgare

Jag blev sugen på hamburgare på väg hem från jobbet idag. Så jag traskade in i affären och köpte nötfärs, ägg, lite grönsaker och hamburgebröd.

Att steka frysta färdiga hamburgare går ungefär lika snabbt som att göra egna. Men egna är mycket godare. Jag tog nötfärs, dijonsenap, en äggula, salt, peppar, paprikapulver och rosmarin och la i min fina röda bunke. Det går att krydda på hur många olika sätt som helst, men just de här ingredienserna råkade jag ha hemma.

Sen blandade jag ihop till en smet.

Som jag gjorde burgare av och stekte i rikligt med smör.

Under tiden skar jag upp grönsaker och gjorde en vitlöksmajonäs, eller ja aioli om du hellre vill det. Det är superenkelt att göra hemma om man har en mixer eller elvisp (eller någon som vispar åt dig).

Jag hällde i två äggulor, en tesked dijonsenap, en matsked vitvinsvinäger, lite salt och en halv pressad vitlöksklyfta i mixern. Sen slog jag på mixern och strilade försiktigt i knappt tre deciliter matolja.

Det blev klart lagom tills det att hamburgarna var färdigstekta.

Voila!