torsdag 6 januari 2011

[Tillbakablick] Fat Albert

När jag var liten hade vi vänner i USA som ville köpa kläder till mig. De skickade brev och frågade vilken storlek jag hade. Mamma skickade tillbaka.

Men något måste ha blivit fel? Ett så litet barn kunde inte ha de stora måtten mamma skickat. Mamma försäkrade att jag visst var så stor. Förvånade men uppenbart roade gav de mig smeknamnet Fat Albert.

Den här bilden är tagen lite efteråt, det är jag rätt säker på. Men idag är det väldigt få som kallar mig för Fat Albert (även om jag får höra att jag är "en tjockis" rätt ofta, men då som substitut till "ett mongo" eller "dum").

Varför är det okej att kalla uppenbart smala människor för tjockisar, men när jag säger tjockis tillbaka till någon som råkar ogilla sin vikt så är det jag som är dum? Säg inget till andra som du inte är villig att lyssna på själv.