tisdag 4 januari 2011

[Shopping] Konserver mot zombies

För mig har konserver alltid varit nödmat. Burkar längst in i skyddsrummet som jag måste överleva på när den oundvikliga zombie-apokalypsen inträffat.

Men i söndags vid elvatiden på kvällen insåg att jag inte ätit något på hela dagen. Jag tittade igenom kylskåpet. Dijonsenap och en gurka, allt annat hade gått ut förra året. Hittade en burk tonfisk och insåg att jag var tvungen att gilla läget.

"Sallad" på gurka och tonfisk. "Vinägrett" på rödvinsvinäger och... ja, jag hade bara rödvinsvinäger. Lite salt och peppar. Lyx!

När jag gick och handla igår hade jag ett mål: ordna ett baslager av konserver att komplettera de krossade tomaterna jag redan hade.

Nu känner jag mig trygg. Dels för att jag vet att jag kan sno ihop något ätbart även om allt innehåll i kylen valt att vandra därifrån, men framförallt för att jag har börjat samla ihop delar till mitt zombie-överlevnadskit.