torsdag 27 januari 2011

Poppa popcorn: försök 1

Nu har jag försökt poppa popcorn på induktionsspis.

Jag hällde i en näve popcorn och lite matolja i en kastrull och satte effekten på induktionsspisen på 2 000 watt. Sen skakade jag om så gott jag kunde och hoppades på det bästa.

Observerade fenomen:
  • Rökfyllt kök
  • Stor brännfläck på bordet OCH på ett underlägg
  • Två unduktionsspisar överhettade
  • Hälften av popcornen brända
Förslag till förbättringar:
  • Mer olja? - "Det ska täcka popcornen" föreslog en kollega
  • Lägre temperatur? - "Halvvärme, annars bränns det"
  • Bättre koll på var jag kan ställa ifrån mig en varm kastrull?
  • Vädra?
Andra funderingar:
  • Skönt med micropop.
  • Lock är en bra uppfinning.
  • Rätt trevligt ljud ändå.
Lars livekommenterade händelsen på chatten.