lördag 1 januari 2011

[Gåshud] De tio bästa scenerna 2010

Det kom mycket bra film 2010. Ghost Writer, Inception, Toy Story 3, The Social Network, Machete, How To Train Your Dragon och Kick-Ass var några av mina favoriter.

Matt Zoller Seitz på Salon.com har satt ihop en lista med de tio bästa filmscenerna från 2010 och jag får gåshud. Hantverket. Detaljerna. Konsten. Det är så vackert.



Den här scenen från The Social Network  innehåller knappt några spoilers, detsamma gäller inte för alla klipp på listan så var försiktig. Jag gillar artikelns beskrivning av David Finchers registil i The Social Network:
"Fincher's direction is unassuming, save for a few cocky technical flourishes (such as hiring a single actor, Armie Hammer, to play Facebook founder Mark Zuckerberg's identical twin nemeses, the Winklevoss brothers)."
Listan får mig att inse att det är en massa bra film jag har missat. Så nu har jag något att inleda det nya året med. Jag kan knappt vänta!