onsdag 12 januari 2011

[Musik] Palindromsk världspremiär!

Jag tar privatlektioner i musiksmak. Jag har fått en liten egen lista på Spotify som min mästare lägger till låtar i när hon känner att jag är redo.

Senaste tillägget är två låtar från danska Mew. Den låten jag fick lyssna på först heter New Terrain. Jag reagerade såhär:

Urklippet är från Wikipedia. Som det står är New Terrain inte inspelad baklänges, den har däremot en backmaskad låt som heter Nervous inbakad i sig.

Backmasking är när du spelar in något baklänges och lägger till det i en låt som är avsedd att spela framlänges. Det finns en hel drös med exempel, men det här är första gången jag stöter på en låt som går att spelas både framlänges och baklänges.

Svenska Wikipedia kallar det för ett baklängesmeddelande och gör ingen skillnad på om det är tillagt i efterhand (backmasking) eller om det bara låter som att det finns ett baklängesmeddelande. Problemet med att inte skilja på backmasking och andra baklängesmeddelanden är att vi hör så dåligt att vi med rätt visuella hjälpmedel kan tro oss höra nästan vad som helst.

Den svenska texten till Rysslands nationalsång är ett bra exempel på det problemet. Med den hjälpande texten är det inte alls särskilt svårt att "höra" de svenska orden.

Det finns de som tror att baklängessnacket kan ge oss subliminala budskap. Men det finns få vetenskapliga belägg för det. På grund människans förmåga att höra det vi tror oss höra (illustrerat med YouTube-klippet ovan) blir antydningar om att det sjungs Satan baklänges i låtar så kortade. Nästan allt låter som Satan baklänges, om vi lyssnar efter det.

Men med New Terrain och Nervous är baklängesgrejen alltså ingen slump. Och det där lite märkliga ljudet som gjorde mig snurrig första gången jag lyssnade på New Terrain är någon som sjunger baklänges. På riktigt.

OCH OCH det betyder också att om man sätter ihop låtarna och spelar dem efter varandra så bildar de ett äkta palindrom!

Det finns andra exempel på musikaliska palindrom. I modern tid finns det några låtar vars titel är palindrom men de är så få att Wikipedias bästa exempel är följande:
In 1975, the Swedish pop group ABBA had a hit single titled "SOS", a unique occasion in which a song's title and the name of its recording artist are both palindromes.
Så töntigt.

I praktiken finns det alltså inga moderna palindromska låtar. Det några klassiska stycken där noterna är palindroma men mig veterligen ingen musik som är lika palindromsk som New Terrain-Nervous-paret.

En världspremiär, exklusiv för Albertbloggen! HURRA!