torsdag 20 januari 2011

Det är skillnad på astrologi och astrologi

Under kategorin onödiga saker att reta sig på tänker jag skriva om astrologi.

Idag fick jag reda på att jag kanske är ett annat stjärntecken än jag tror. Jasså? Jo, för det är en forskare i USA som kommit på att jordens vobblande gjort att konstellationerna ändrats sedan astrologin upptäcktes för 3 000 år sedan.

Det är helt sant. Och hade jag varit indier och trott på astrologi hade jag kanske brytt mig. Det skriver jag inte för att jag har något emot indier utan för att indier använder vad som kallas för siderisk astrologi. Den astrologin tar hänsyn till stjärnkonstallationernas position i förhållande till jorden.

Västerländsk astrologi gör det inte. "Vi" (och jag använder uttrycket med viss skepsis eftersom jag helt inte vill befattas i "vi" i det här fallet) har ett astrologiskt system där vi tittar på hur solen står. Då blir vår- och höstdagjämningen och solståndet viktigt och det är saker som är oberoende av jordens vobblande.

Så grattis Aftonbladet, Expressen, NSD och alla andra som jag inte ens orkar kolla upp. Ni har rapporterat om ett fel i fel system. Och inte nog med det, det sideriska systemet som ni pratar om har alltid haft skiftande datum - det är inbyggt i systemet.

Men ja, visst kan man stoppa in ett nytt stjärntecken i det här systemet som inte är relevant för någon här. Och ja, det skulle förmodligen förändra en massa datum för en massa indier, men de skiftar datum ändå så de kan säkert hantera det.

Det här problemet med skiftande konstallationer uppmärksammades redan på hundratalet (för 1900 år sedan) av en gregisk snubbe som hette Klaudios Ptolemaios. Han kom fram till att det gick att välja två olika system. Ett som ändrade sig (det sideriska) och ett som inte gjorde det (det som bygger på solen).

Vi valde det senare. Just precis för att vi inte skulle behöva få panik typ 2000 år senare när jordens vobblande började spela roll. Så ta det lite lugnt. Någon har redan tänkt på det här. För typ 2000 år sedan. Hade du kollat dina källor hade du insett det. Nu måste du lära dig det från någon bloggare som inte ens bryr sig.

Och jag har säkert fel på någon punkt. Jag har skrivit med ett moln av irritation och inte orkar kolla mina egna källor så noga. Men jag har säkerligen kollat bättre än de allra flesta som skrivit om det här.