tisdag 11 januari 2011

[Njutning] Sjukt skön musik

Till rätt soundtrack skulle jag kunna göra nästan vad som helst. Nu har forskare visat att musik påverkar kroppens belöningssystem ett sätt som liknar sex, droger eller god mat.

Genom att låta en grupp musikälskare lyssna på sin favoritmusik kunde forskarna se att kroppen sprutade ut stora mängder dopamin i blodet. Dopamin används för olika typer av belöningssystem i kroppen och Wikipedia beskriver kopplingen mellan dopamin och lust så här:
"Förälskelse och sexuell lust hör intimt samman med dopamin. I djurförsök har man sett att en hona som fått en dopamininfusion valde att para sig med den hane som fanns tillgänglig vid infusionstillfället och "övergav" då sin ordinarie partner."
Kraftfulla grejer med andra ord.

Det visar sig att kroppen pumpar ut dopamin vid två tillfällen. Dels när känner förväntningar inför musiken. Det skulle i så fall förklara varför det krävs några lysningar för att du ska börja tycka om en låt. Du får också dopamin när du hör själva musiken.

Enligt forskarna visar studien att musik, precis som sex, droger eller god mat, kan vara milt beroendeframkallande.

Det jag inser är att det här med folks musiksmak är mycket viktigare än jag trott tidigare. Så nästa gång någon frågar mig vilken musik jag gillar så borde jag kanske inte svara lika undvikande som jag brukar. De kanske bara vill veta vad det är som får mitt dopamin att flöda?