söndag 6 februari 2011

Matematik leder till ett bättre liv

Man får tydligen ett sämre liv om man är dålig på matematik. Det suger ju.

Pappa berättade att han hade en tyskalärare som första lektionen sa: "Tyska är lätt." Jag gillar den inställningen, den får mig att tänka på en historia Hasse Alfredsson berättade i ett sommarprogram. Någon, minns inte vem, sa typ att "franska är lätt, häst heter till exempel cheval och sen fortsätter man bara så".

Precis som tyska (som jag inte kan) och franska (som jag kan alldeles för lite av) är matematik lätt. Ibland känns det inte så. Ibland blir vi lurade av vår intuition, ibland blandar vi ihop uttryck och ibland följer saker inte de mönster vi hoppats på. Men oftast är misstaget att vi inte tar oss tid att tänka.

Jag förstår varför vi gör det. Det är jobbigt att behöva tänka. Vi lär oss multiplikationstabellen utantill för att slippa tänka. Till slut kan vi den så bra att vi inte ens behöver räkna. Vi vet att 7 gånger 8 är 56 eller att 6 gånger 7 är 42.

Einstein lär ha sagt att om du inte kan förklara något så att en sexåring förstår så förstår du inte det själv. Jag tror inte att allt jag försöker förklara går att förstås av sexåringar. Jag tror däremot att mycket av det jag beskriver hade gått att förstå av sexåringar om de verkligen koncentrerade sig och försökte.

Det kräver tålamod och en tro på sig själv. En tro att man kan lyckas. Men saknar du tålamod och tro på dig själv är det inget problem. En bra lärare kan dela med sig av sitt tålamod och ge dig självförtroende. Och det är få saker som behöver vara så komplicerade att du inte kommer att förstå.

Matematik är roligt
Jag tycker att det är roligt med matematik. Räkna är inte så roligt, men själva matematiken och problemlösningen gillar jag. Och jag tycker att det är roligt att få andra att förstå hur roligt det kan vara med matematik.

Om det dessutom är så att man får ett sämre liv av att man är dålig på matematik så skulle mattehjälp kunna leda till bättre liv. Det låter rätt bra. Jag har inga illusioner om att jag skulle vara någon superpedagog när det gäller att lära ut matematik, men jag tycker att det är roligt så jag tänker göra två saker:

1. Jag tänker fortsätta åka ut till Tensta och hjälpa kidsen där med läxorna. Det var både givande och roligt. Om du har någon timme över tycker jag att du ska leta upp ett liknande läxhjälpsställe där du bor och testa själv. Det är helt klart värt besväret.

2. Jag tänker skriva om fler matematikgrejer här på bloggen. Ett problem med matten i skolan kan vara att det är svårt att se varför. Varför måste jag lära mig det här? Vad kommer jag att ha för nytta av det? Allt matematik jag skriver om kommer inte att vara vardagsnyttig, en del kommer bara att vara klurigt och märkligt, men det blir nog roligt ändå. För matematik är roligt. Och lätt. Och leder till ett bättre liv.

Några tidningar har skrivit om den här nyheten: sydsvenskan 1, 2, nsd, expressen, metro, dagens ps, gp, corren, svt, nyhetskanalen, dn 1, 2.