onsdag 9 februari 2011

Albert som superskurk

Jag kände mig inte alls som någon superhjälte när jag vaknade idag. Snarare tvärtom.

Superhjältar är lugna, trygga och utvilade. Jag var stressad, orolig och tokigt trött. Och lättirriterad. Minsta lilla grej fick mig att börja konstruera konspirationsteorier och vilja bygga domedagsmaskiner. Inga superkrafter, men inte heller bunden av hjältens moraliska problem: räddar jag kvinnan i nöd eller busslasten med skolbarn? Jag är skurken, det spelar ingen roll.

Så jag satte mig ner med Photobooth för att hitta en bra look till mitt superskurksalterego.

Försök 1. För korkad.

Det gick inte så bra. Försök 1 såg jag alldeles för korkad ut. Ingen skulle någonsing kunna bli rädd för en superskurk som såg ut sådär. Jag pillade lite till med inställningarna och gjorde mig redo för försök 2.
Försök 1. För lam.

Fortfarande inte tillräckligt skräckinjagande. Jag ser rätt lam ut. "Hej, ursäkta. Jag tänkte ta över världen." Looken funkar inte. Så jag jag gjorde ytterligare ett försök.

Försök 3. Evil genius.

Plötsligt föll alla bitarna på plats. Jag ser smart, ond och lite serietidningsaktik ut. Perfekt. Så om ni undrar hur Albert skulle se ut som ett onskefullt geni så vet ni. Som på bilden ovan, fast bättre. Nu när jag vet hur jag kommer att se ut behöver jag bara tre saker: ett bra namn, en medhjälpare och en plan.