torsdag 10 februari 2011

Vem är Jonas Wahlström?

Renen skulle berätta en historia igår. Han började så här:

– Jag började sent i morse så jag hade tid att se Nyhetsmorgon vid niotiden. Det är såpass sent att de behöver fylla ut tiden, så de hade bjudit in någon kille från Skansen.

– Du menar Jonas Wahlström? avbröt Niklas.

– Ehh, jag vet inte, sa Renen och fortsatte att berätta.

Vad som hände på Nyhetsmorgon har elli bloggat om tusen gånger bättre än jag skulle kunna, så om ni vill höra resten av den historien så rekommenderar jag att läsa hennes inlägg.

Det jag är mer intresserad av just nu är hur Renen kan ha missat vem Jonas Wahlström är. Så jag tänkte göra en liten guide. Jag kallar den Vem är Jonas Wahlström?

Jonas Wahlström är mr Skansen.

Jonas Wahlström, mr Skansen.

Jonas Wahlström är för Skansen...

...det Arne Weise är för julafton...

Arne Weise, mr Julafton.

...det Sverker Olofsson är för soptunnan...

Sverker Olofsson, mr Soptunna.

...det Göran Greider är för flanellskjortan...

Göran Greider, mr Flanellskjorta.

...det Lars Adaktussons frisyr är för Lars Adaktusson...

Lars Adaktusson, mr Frisyr.

...och det Thomas Di Leva är för klänningar.

Thomas Di Leva, mr Klänning.

Jonas Wahlström är föreståndare för Skansenakvariet. Han är anställd av Kim Jong Il. Han är känd från teve. Varje gång någon vill visa upp ett exotiskt djur bjuds han in. Han brukar vara med i Allsång på Skansen. Han har haft ett eget barnprogram. Och han gör Nazisthällsningar till strutsar.
Om strutsen ser någonting, vad som helst, ovanför sitt huvud tror han att det är en större och starkare struts. Varje gång jag kliver in i hagen rusar han framåt för att sparka mig i huvudet. När han kommit två meter från mig gör jag en perfekt nazisthälsning. Då blir emustrutsen rädd och springer därifrån.

- Jonas Wahlström.
När han inte är med på teve är han med på radio.

Slutet på det här klippet känns extra relevant just nu:

– Jag är ju rädd för att bli biten och du sa att de här, de här bits inte, säger Josefin Crafoord.
– Ja, jag har ljugit förr, svarar Jonas Wahlström.

Det är Jonas Wahlström.