fredag 4 februari 2011

What's in a hat?

Nordkoreas diktator Kim Jong-il kommer snart att efterträdas av sin son Kim Jong-un. Det har sonens huvudbonad avslöjat.

Det handlar naturligtvis om Kim Jong-ils vintermössa i rysk stil, gjord av den finaste utterpälsen, som han tog på sig redan den 28 september förra året.
Hittills har det bara varit Kim Jong-il som setts i en sådan mössa. Enligt uppgifter lämnade av en nordkoreansk dessertör till den sydkoreanska tidningen The Chosunilbo är det
"en oskriven regel att ingen annan får bära en sådan mössa"
Men bilder från slutet av januari visar sonen iklädd en mössa som är kusligt lik faderns
"vilket betyder att han nu har uppnått nästan samma status som sin far".
Vad betyder det här? Jag har ingen aning. Men jag vet att en huvudbonad kan göra stor skillnad. Titta bara på illustrationen nedan. Ena bilden föreställer en missförstådd konstnär från Österrike, den andra en engelsk luffare. Hatten är enda sättet att se skillnad.

Det får mig att undra över andra personer. Ta herrarna på bilderna nedan. Hur har de tänkt? Vad vill de förmedla med sina hattval? Vad säger hattvalen om deras position i samhället? Deras makt?
OCH allt det här gör mig plötsligt väldigt medveten om vad jag drar över öronen när det är kallt ute. Jag gillar mössan jag fått av Romrom, men vad säger den om mig?