tisdag 15 februari 2011

Norra halvklotet täckt av snö

Om du hoppades på vår på norra halvklotet lär du vara rätt besviken vid det här laget. Jag tittar ut från fönstret och ser hur snön sakta singlar ner.

Jag antar att jag inte är ensam. Daily mail har lagt upp en bild på hur jorden ser ut från rymden just nu. Hela norra halvklotet är täckt av snö. Det är både mäktigt och skrämmande på samma gång.

En värld täckt av snö

Lars berättade om ett amerikanskt teveprogram där de pratade om vad som skulle hända med världen om havsströmmarna plötsligt skulle ändras. Temperaturerna skulle sjunka till minus 35 °C på sina ställen, vilket skulle göra det "omöjligt för människan att överleva utan speciella kläder".

Innevånarna i Nedre Soppero som upplevde minus 40,2°C i natt tycker säkert att det är lika töntigt som jag. Speciella kläder? No shit! Och kom inte att säg att det skulle vara världens undergång om det blev så kallt lokalt ibland. Så här kallt blir det i Sverige typ varje vinter.

Skidåkning i vackert snölandskap

Samtidigt är det vackert när landskapet blir som Edward Cullen, iskallt och glittrande. Och så går vi omkring här som Bella Swan och bara njuter. Vi suckar, stönar och biter oss i läppen för att inte dö av upphetsning. Eller, ja "vi" och "vi", det kanske bara är jag som njuter så av det vackra vädret.