Föreställ dig en skolklass med 23 elever. Hur stor sannolikhet är det att minst två av eleverna fyller år på samma dag?
A) 1 på 25Den borde vara ganska låg, inte sant? Typ en på 25 kanske? Med tanke på rubriken till det här inlägget så inser du säkert att det inte är så lätt.
B) 1 på 10
C) 1 på 5
D) 1 på 2
Lägger vi till en person till, så vi blir fyra, ökar sannolikheten till över 1,6 procent. Blir vi fem är chansen 2,7 procent. Vid sex personer blir vi 4,0 procent. Det fortsätter att öka på det här sättet, och när vi kommit upp i 23 personer är sannolikheten 50,7 procent att minst två fyller år på samma dag (se graf). Om du svarade D) 1 på 2 på frågan i början så svarade du med andra ord rätt.
Men att räkna ut det som jag har beskrivit blir väldigt jobbigt. När det är fyra personer kan tre råka fylla år på samma dag, men det går att bilda fyra olika grupper med tre personer. Alla olika kombinationer måste räknas ut och summeras och när gruppen växer går det att bilda nya smågrupper på väldigt många olika sätt, vilket gör det hela mycket komplext.
Ett vanligt trick som går att använda när man räknar sannolikhet är att vända på resonemanget. Sannolikheten att minst två personer fyller år på samma dag är samma sak som 1 - sannolikheten att ingen fyller år på samma dag. Det är ganska logiskt. Om vi summerar alla sannolikheter så blir det ett, om vi drar bort sannolikheten att ingen fyller år på samma dag, så får vi således bara kvar sannolikheten där någon fyller år på samma dag som någon annan.
Så vad har vi lärt oss?
- Matematik kan vara både lurigt och klurigt
- I en klass med 23 elever är chansen att två fyller år på samma dag över 50 procent
- När vi ska räkna ut sannolikheten för att något ska inträffa är det ibland lättare att först räkna ut sannolikheten för att något inte ska inträffa

Inga kommentarer :
Skicka en kommentar