fredag 25 februari 2011

Inte lätt att vara diktator...

Jag sitter och läser om den där Khadaffi. Ni vet han som sitter lite löst som ledare i Libyen?

Han har det inte så lätt nuförtiden, med någonting. Och jag kan inte låta bli att tycka lite synd om honom. Han vill så mycket, men det blir så fel. Jag har några exempel på varför det är jobbigt att vara Qadhafi just nu.

1. Ingen kan stava hans namn — inte ens han själv.
Heter han al-Gaddafi eller Khaddafi eller kanske Qadhafi?

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson uppmärksammar förvirringen och väljer den klassiska stavningen Khadaffi. Fredrik Thambert på Resumé å sin sida hävdar att den absurda stavningen Qadhdhafi är den korrekta — hur en stavning med dhdh kan vara rätt har jag ingen aning om.

Men inte ens herr Qadhdhafi själv tycks kunna stava till sitt namn. 1986 ska han ha skickat ett brev på engelska till en lärare i Minnesota undertecknat "El-Gadhafi" men på sin egen hemsida (som verkar ligga nere) kallar han sig "Al Gathafi".

2. Han ser så sliten ut på alla bilder

Jag har försökt hitta så bra bilder på honom jag kunde, här är han uppklädd för att hålla sitt första tal som Afrikanska Unionens ordförande 2009. Jag tycker inte att han ser så road ut.

3. Alla delar inte hans kärlek till tält
El-Gadhafi tycker om att bo i tält, en del säger att det beror på att han föddes i ett beduintält men jag tycker att det verkar konstigt. Jag föddes på ett sjukhus och jag skulle inte vilja bo i ett. Alla tycks inte känna samma uppskattning för hans portabla hem.
  • När han besökte London 2008 ville han resa det i antingen Hyde Park eller Holland park, men fick avslag.
  • 2009 skulle han besöka New York och ville resa sitt tält i Central Park, men fick avslag.
  • Han har dock fått resa sitt tält i Nicola Sarkozys trädgård och på gräsmattan utanför Kreml, en liten ljusglimt för en tältälskare.
4. Hans livvakter väcker avundsjuka
Khaddafis livvakter kallas för Amazonvakterna och utgörs av mellan 30 och 40 kvinnliga oskulder speciellt utvalda av Al Gathafi. De får extensiv träning i såväl eldstrid som kampsport och kvinnorna åtnjuter förmåner som annars inte anses vara acceptabla i den muslimska världen. Dessa förmåner inkluderar rätten att klä sig i västerländska militärkläder, ha västerländska frisyrer, använda smink och gå i högklackat.

Tyvärr tycks Libyens bild av hur västerländsk kultur ser ut vara begränsad till tevespel vilket gör att Gaddafi tillsammans med sina Amazonvakter ser ut som sista bossen i en lesbisk version av Street Fighter.