måndag 14 september 2009

Lust, liv och PORR

Läste ett inlägg på Lust och Liv om Dirty Diaries, porr för feminister. I inlägget pratas det om ett inslag i Gomorron världen. Lust och Liv skriver:

"De [på Gomorron världen] sa också att Hugh Hefners porrimperium är skakat, för att folk helt enkelt hellre ser på vanliga människor som har sex, än betalar för att se Hefners modeller."

Det tror jag inte.

Det är ju som att säga Hollywood skulle skakas av att folk började göra filmer om vanliga människor. Film kan vara ett sätt att fly verkligheten en stund. Hitchcock lär ha sagt något i stil med "vad är drama om inte livet med de tråkiga bitarna bortklippta?". Även om det är coolt med amatör- och lågbudgetfilm om "vanliga människor" känns det inte som att Michael Bay har något direkt att frukta på ett tag.

Jag spelar mycket dataspel och en del i charmen är att jag får vara någon annan än jag är i verkligheten. Jag kanske är en alv som kan göra sig osynlig, en superhjälte eller en racingförare. Jag vill kunna fly från vardagen och få uppleva något mer.

Jag tror samma sak gäller för film och porr och porrfilm.

Porr bör ju bejaka våra fantasier. Och våra fantasier är ofta mer fantastiska än verkligheten. Om så är fallet borde Herr Hefners porrimperium stå stadigt ett tag till.

När det blir regel snarare än undantag att ha sex med modeller och våra fantasier ändras kanske Herr Hefner får problem, men förmodligen har definitionen på vem som är modell och inte ändrats i samma takt. Och då är Hefner sedan länge död.

Men bara för att Michael Bay gör filmer betyder inte det att allt jag vill se är Michael Bay-filmer. Film är mer än det som syns på bio- och uthyrningstoppen. Och det är bra att det finns filmer som är gjorda av olika typer av människor för olika typer av människor.

Bara för att det kommer en ny genre av filmer så följer det inte automatiskt att den kommer att ta död på en gammal genre. Film, oavsett om det är porrfilm eller annat, är för brett för att så skulle vara fallet. Nya genres ersätter inte gamla, de kompletterar dem.

För övrigt tror jag mig tillhöra den kategori människor som inte är särskilt förtjusta i att se "på vanliga människor som har sex". Men jag har förmodligen för liten erfarenhet av det för att kunna uttala mig kategoriskt om hela genren.