söndag 13 september 2009

Klättring på Vårdberget

Var ute vid Vårdberget och klättrade i går. Första gången jag klättrat under bar himmel. Jag har tyvärr inga klätterskor, så efter att ha kämpat mig upp för en 5b tog det stopp. Jag lyckades inte komma upp någonstans förutom en 3b!

Men det var väldigt vackert väder och det var ett mycket trevligt sätt att spendera en ledig dag på.

Och så får man lära sig så mycket:

Never trust a climber with shiny gear.

Det viktigt att man aldrig förlänger rep mot rep. ALDRIG REP MOT REP. Klättrare vill ha mycket friktion, men aldrig mellan rep.

Om någon kastar ner ett rep från berget ska de ropa "REP!".
Om någon kastar ner en sten från berget ska de ropa "STEN!".
Det finns tydligen bara de alternativen. Rep och sten. Allt tyg räknas som rep. Allt hårt som sten. För klättrare är tydligen kottar stenar.

Om man kastar ner en bergsget, vad ropar man då?
Lars (vars fot syns på bilden) föreslog: "VAD I HELVETE?!"

Andra konversationer som hördes på klippan var:

"Går det att klättra när det regnar?"
"Ja, ehh.. man trillar ju ner.."

och

"Jag tycker inte riktigt om den här karbinhaken, den är lite böjd i formen, det känns inte rätt. Som att den inte skulle vara lika stark."
"Jasså, om jag var du skulle jag nog vara mer orolig över att jag valde den för att den var den billigaste jag kunde hitta."

och

"Om du hade en Posche Cayenne. Då skulle jag vara din kompis."