fredag 25 september 2009

Katedralbesök

Igår åt jag och Emelie lunch på resturangen där tjejen Emelie hyr rummet av jobbar.
Först fick vi några goda aptitretare.

Sen kom de in med lite gott bubbel. Inte så pjåkigt för en lunch. Det var mycket trevligt.

Efter lunch gick vi på guidad tur av den stora katedralen i Oviedo. Jag tog en bild på en liten ljusgård som jag tyckte var fin.

Inne i katedralen fick man inte fotografera. Men eftersom jag är så grym på att förklara så spelar kanske det inte så stor roll.

Det fanns en museidel av katedralen där de hade massa gamla reliker och avbilder av Jesus. Det fanns också ett supergammalt pass utkarvat i elfenben. Det ska tydligen endast finnas tre sådana pass i hela världen och ett finns här i Oviedo. Jag frågade guiden om man verkligen behövde ett pass eller id om man hade råd att låta någon tillverka ett sådant i elfenben. Jag tycker att man borde ha varit känd nog för att inte behöva något pass om man var så rik. Det tyckte inte guiden. Jag tror inte att han förstod frågan.

I katedralen hade de eluppvärmda bänkar. Det var för att kvinnorna skulle kunna gå klädda i snygga klänningar utan att frysa om baken. Jag tycker att det är helt underbart. Det är precis min bild av kyrkan. Det är viktigt att klä upp sig för prästen Gud. Och tänk va hemskt det skulle vara om kvinnorna tvingades ha på sig varma kläde. Då skulle det inte alls bli lika roligt att predika!

De hade dessutom rationaliserat bort levande ljus. Alla ljus, till och med de som man brukar tända själv, var elektriska. Men de hade gjort någonting med dem så de flämtade som riktiga ljus ska göra. Jag är för att kyrkan försöker förnya sig, men jag tycker att det finns en viss känsla i levande ljus.

Hittade inga nätverksuttag (fanns eluttag vid varje bänk) men jag antar att kyrkan kör trådlöst.

Katedralen tog tydligen jättelång tid att bygga. Därför är olika delar byggda i olika stil. Från början var det meningen att den skulle ha två torn, men pengarna tog slut när de byggt det första tornet.

Jag lyckades ta en bild inifrån katedralen. På golvet. Det är rutigt som ett schackbräde för att man ska kunna urskilja vilka biskopar som är riktiga och vilka som bara låtsas.

Här är en bild av porten till katedralen. Det som skuggar är "änglarnas kors" som tydligen är någon symbol för Oviedo.

Emelie var jätteduktig som översatte (nästan) allt av vad guiden berättade. Här försöker hon se lika dryg ut som guiden.

Här är Augustin, vår guide. Han är lärare på Emelies skola och han har ett kryss på vänster hand för att han ska hålla reda på höger och vänster.

Det här är någon viktig tänkare. Han står staty precis utanför sitt gamla hus (inte det i bakgrunden). Jag tror att han funderar över vilken portkod han har. Eller kanske vilken färg han borde måla om huset i. "Rosa eller grönt, det är frågan"

Efter rundturen tog Augustin oss till ett ciderställe. Cider är tydligen en typiskt Austurisk dryck. Den måste hällas upp på ett mycket speciellt sätt. Man får bara fylla på några centimeter i de stora glasen, och när man dricker måste man dricka allt i ett svep men spara en lite skvätt som man häller ut på golvet. Mycket märkligt.

Själva cidern är ganska sur. Den smakar som vanlig pommac hade smakat om den var gjord på äppelkart istället för mogna äpplen. Trots det är den förvånadsvärt god.

Vi fick ett glas var. Sen frågade Augustin om någon ville ha mer. Det ville jag. Men tydligen bara jag. Augustin utbrast att jag skulle passa bra i Oviedo. Bartendern redan börjat hälla upp flera glas. Emelie hjälpte mig dricka upp.

Augustin påstod att man kunde dricka två flaskor utan att bli berusad. Men att tre var i värsta laget. Jag tror att han är mer tålig än jag.

Just, det ja. De hade ett blodigt tygstycke i katedralen som som de påstod att någon täkt Jesus huvud med när de tog ner honom från korset. Tänka sig.

Efter cidern var vi tvungna att lugna magen med lite glass. Min glass hade börjat rinna och droppa ner över min tröja när den här bilden togs.