För att några av pengarna ska kunna gå till det goda, vad det än är, så krävs det att företaget visar vinst från första början. Det är knappast givet. Skulle det mot förmodan plötsligt strömma in pengar (för att man har ett så ädelt syfte, att ge pengar till välgörenhet eller miljön) då är det bara att öka sin lön (för lönen ska ju dras innan vinsten räknas ut).
Eller så jobbar kanske alla idéellt? Det kanske finns någon altruism i botten på den här affärsidén när allt kommer omkring. Kanske är det bara jag som är synisk. Eller inte.
Hur-som-helst skriver Dagens Nyheter om en webbsöksite vars vinst ska skänkas till miljön. Oj, oj. Vilken affärsidé! Och hur bra är själva sökningen då? Jo, den är lika bra (eller dålig, beror på hur man ser det) som yahoos sök - för det är just bara yahoos sök med ett eget, förvissno ganska snyggt, gränssnitt.
Känns lite enkelt på något sätt. För de som redan använde yahoo kanske det funkar bra, men för majoriteten som oftare googlar än yahooar tror jag inte att den här svenska söksidan kommer att slå igenom.
Dessutom blir jag lite irriterad på gränssnittet. Varför visas inte urlen till den sida som sökträffen hänvisar till utan bara till toppdomänen? Vem tyckte att det var en bra idé?
Inga kommentarer :
Skicka en kommentar