lördag 30 maj 2009

GodEl skänker 45 kronor per kund till välgörenhet

Generöst! Nu är det ju inte så de uttrycker det, nej, i år har de delat ut 3,5 miljoner kronor. Visst låter det bra. Nu råkar det vara så att de hänvisar till sin årsredovisning där det står att de har 77 000 kunder. Slår man ut 3,5 miljoner kronor på 77 000 kunder får man 45 kronor per kund.

Jag har varit skeptiskt till det här. Nu känns det lite som jag fått det bekräftat.

Jag fortsätter att läsa på GodEls hemsida:
Utöver självkostnadspriset tillkommer endast en årsavgift som är baserad på din beräknade årsförbrukning. Årsavgiften motsvarar en månadskostnad från 29 kr till 79 kr (inkl. moms) och faktureras halvårsvis i förskott.

Så den minsta årsavgiften man kan betala är 348 kronor (29 x 12), av den går 45 kronor till välgörenhet. Jag gör en enkel sökning på elprisguiden. Rörligt elpris, lägenhet, 3 000 kWh förbrukning. GodEl hamnar på 86:e plats. Om det är välgörenhet man vill skänka pengar till så borde man satsa på ett billigare alternativ och skänka pengarna själv. GodEl är bara bra för de som kom på idén och de vill bli lurade av Lasse Åberg och det verkar ju inte vara så få.

Tack till jocke på DN.se som gjorde uträkningarna så jag slapp.

5 kommentarer :

  1. Jag har också varit skeptisk till denna välgörenhetssoppa. Bra skrivet och uträknat!

    SvaraRadera
  2. Kika på Greenpeace lista över mest miljövänliga elbolag när du väljer. Finns på deras hemsida.

    SvaraRadera
  3. hihihi jag bråkade med cicci S om det där när hon sålde det där skitet. hade inga bevis men blev fortfarande inte övertygad av hennes övertygningar om hur bra det var och hur lite toppcheferna tog ut i lön..

    SvaraRadera
  4. Kan nog vara så att Cicci tillhör kategorin som vill bli lurade av Lasse Åberg. Lite synd att den kategorin är tillräckligt stor för att det ska fungera som en grund för en affärsidé.

    SvaraRadera