Elhybrider laddar endast när du bromsar in, så vid landsvägskörning är det ingen fördel
Riktigt så enkelt är det inte. Beroende på hur hybriden är konstruerad kan det finnas möjligheter att använda förbränningsmotorn för att generara ström via en generator, oavsett om du bromsar eller accelererar.
Toyota Prius får inte dra släp, men storebror Lexus 400h får dra hela 2 000 kg.Batterier tappar sin laddning när det är kallt.
Detta problem är mycket större med äldre typer av batterier, som t ex blybatterier. Även nickel-metal hydridbatterier, som är den typ av batterier som används i Toyota Prius, är känsliga för låga temperaturer, men batteripacketet har ett eget värmesystem som gör att batterierna håller bra temperaturer.Litiumbatterier som har börjat fasas in bland elbilar och elhybrider har mycket mindre problem med låga temperaturer.
Riktigt så enkelt är det inte. Beroende på hur hybriden är konstruerad kan det finnas möjligheter att använda förbränningsmotorn för att generara ström via en generator, oavsett om du bromsar eller accelererar.
Men det finns även andra saker som gör att elhybridbilen kan få lägre energiförbrukning vid landsvägskörning. En elhybridbil kan använda elmotorn tilsammans med förbränningsmotorn när det behövs. I vanliga fall så är det storleken på motorn som dimensionerar hur mycket acceleration du kan få med din bil, men har du en elmotor som hjälper till behöver inte förbränningsmotorn vara så stor. Och en mindre förbränningsmotor kräver mindre bränsle. Att bara köra i konstant hastighet kräver inte alls lika mycket energi som att accelerara upp bilen snabbt till den hastigheten.
Det går inte att koppla släpvagn till hybridbilar.Toyota Prius får inte dra släp, men storebror Lexus 400h får dra hela 2 000 kg.Batterier tappar sin laddning när det är kallt.
Detta problem är mycket större med äldre typer av batterier, som t ex blybatterier. Även nickel-metal hydridbatterier, som är den typ av batterier som används i Toyota Prius, är känsliga för låga temperaturer, men batteripacketet har ett eget värmesystem som gör att batterierna håller bra temperaturer.Litiumbatterier som har börjat fasas in bland elbilar och elhybrider har mycket mindre problem med låga temperaturer.
Man kan använda överskottsvärmen från förbränningsmotorn för att värma sin bil, hur löser man den problematiken i en elbil?
Genom att ha elektrisk värme. Visst, det tar lite prestanda men samma sak gäller för vanliga bilar också. Om du slår på din AC på bilen så går bilen långsammare, energin måste tas från något ställe. Förresten har de flesta bilarna redan elektrisk motorvärmare.
Genom att ha elektrisk värme. Visst, det tar lite prestanda men samma sak gäller för vanliga bilar också. Om du slår på din AC på bilen så går bilen långsammare, energin måste tas från något ställe. Förresten har de flesta bilarna redan elektrisk motorvärmare.
Ett annat alternativ är att ha en liten dieseldriven värmare (detta känns dock som en lösning som kanske bara kommer att vara aktuell tills det kommer bättre batterier).
Vi måste producera mer el för att elen ska räcka till bilar också
Ja, vi kommer att behöva bygga mer elproduktion. Men inte så mycket som man skulle kunna tro.För det första så är elbilar cirka tre gånger så effektiva som vanliga bilar, vilket gör att vi kommer att använda mindre energi totalt sätt.För det andra så kommer de flesta elbilar att laddas på natten, då konsumtionen i regel är låg. Det gör att vi får en jämnare dygnskonsumtion av el och att vi kan köra vår elkraftverk jämnare hela dygnet.
Ja, vi kommer att behöva bygga mer elproduktion. Men inte så mycket som man skulle kunna tro.För det första så är elbilar cirka tre gånger så effektiva som vanliga bilar, vilket gör att vi kommer att använda mindre energi totalt sätt.För det andra så kommer de flesta elbilar att laddas på natten, då konsumtionen i regel är låg. Det gör att vi får en jämnare dygnskonsumtion av el och att vi kan köra vår elkraftverk jämnare hela dygnet.
Inga kommentarer :
Skicka en kommentar