fredag 8 maj 2009

Hur kör folk egentligen?

Elbilar har en begränsad räckvidd, det går bara att köra en viss sträcka innan energin i batterierna tar slut. Vanliga bilar har inte samma problem, de kan ofta köra 60 mil eller mer på en tank och det går snabbt att tanka. Problemet med elbilars räckvidd kommer upp gång efter annan, men det kommer förmodligen visa sig att det inte är något stort problem i praktiken.

De allra flesta använder bilen främst för att ta sig korta sträckor. Det kan handla om att ta sig till och från jobbet, till affären, skjutsa barnen till fotbollsträningen eller något liknande. Dessa resor utgör en stor majoritet av alla bilresor och alla dessa skulle kunna köras med elbil.

Sen har vi de där längre resorna. Säg att du ska åka från Stockholm till Malmö, det är strax över 60 mil. Det kan lösas på flera sätt. Antingen genom laddstationer som medger snabbladdning av batterierna, vilket kan få ner laddtiden till ett antal minuter. Eller så skulle bilen kunna utrustas med en litet dieseldrivet elverk som får plats in något utrymme fram eller bak i bilen. Med ett sådant skulle bilen kunna laddas medan man åker och problemet med räckvidd skulle elimineras. Eller så skulle vi kunna använda en annan bil för längre resor.

Är det verkligen rimligt att vi ska behöva använda ett så ineffektivt och nedsmutsande alternativ för alla våra resor bara för att vi någon gång per år behöver superlång räckvidd? Borde vi inte kunna hyra en bil (eller låna ett dieseldrivet elverk) de få gånger vi behöver åka längre än vår elbil klarar av?

Idén att bilar ska klara av att ta sig 60 mil utan att tanka är sjuk. Designar man fordon på det sättet finns det riskt att man tränger in sig själv i ett hörn. Att man missar möjligheter med nya idéer för att man har en föreställning om ett krav som inte finns i verkligheten.