fredag 29 maj 2009

Microsofts nya sökmotor Bing ska hjälpa dig fatta beslut

Nu är den officiell (och på onsdag ska vi komma åt den) Microsofts nya söktjänst, Bing (som tydligen inte är döpt efter Chandler Bing). Det väcker en del frågor. Vad är Bing? Hur skiljer det sig från Microsofts tidigare sökförsök? Varför skulle jag bry mig?

Microsoft var sent ute på sökmarknaden och har inte lyckats ta sig förbi Yahoo eller Google. Nu planerar man att satsa stort på sin nya söktjänst Bing, med en reklamkampanj som ska kosta motsvarande 600 till 700 miljoner kronor (Googles hela marknadsföringsbudget 2008 låg på 200 miljoner kronor). Microsofts idé bakom Bing är att användaren kanske inte endast bryr sig om vilken träff som är mest populär, det kanske finns annan information som är viktigare. Därför har de jobbat mycket med att försöka förstå vad det är vi söker efter och presentera ett antal kategorier som vi skulle kunna vara intresserade av.

Söker jag på New York kanske jag kan sortera på Väder, Hotel, Evenemang, Bilder och så vidare. Söker jag på Britney Speares får jag förmodligen upp Biografi som en av kategorierna.

Jag är kluven när det gäller nya söktjänster med nya funktioner. Google är numera standard och i stort sett det enda man behöver förhålla sig till om man vill göra sin sida sökbar. Det är ganska skönt att bara behöva bry sig om en sidas populäritet, det gör att det är ganska enkelt att optimera sin sida för att Google ska hitta den.

Å andra sidan så är det bra att få mycket information presenterad på ett överskådligt sätt. Att kunna hitta rätt information snabbare kan inte vara fel. Men det känns naivt att tro att Google inte kommer att ha något att kontra med. Deras Squared verkar till exempel vara ett försök att presentera information på ett mer överskådligt sätt.

Det ska bli intressant och se vad Bing får för effekt på hur vi söker på internet. Vi vet hur vi ska använda sök för att få fram bra resultat och det är tydligt att det är stor skillnad på de som är bra på att söka och de som inte är det. Men Bing fungerar annorlunda och kanske kommer hjälpa till att sudda ut gränsen mellan de som kan hitta saker på internet och de som inte kan det. Det vore bra för internet och för demokratin.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar