måndag 25 maj 2009

Professor Layton and the Curious Village

När jag gick på högstadiet avslutades varje kapitel i matteboken med tankenötter. Det var kluriga problem som inte hade något med den matematik som kapitlet hade handlat om att göra, metoden med vilken man skulle lösa uppgifterna var därför inte given utan det gällde att ha ett öppet sinna och tänka logiskt.

Dessa tankenötter var min absoluta favoritdel av högstatiematten och det tog inte lång tid innan jag hade gjort klart alla problem i boken. När jag sprang på min mattelärare i korridoren strax efteråt frågade jag om han kanske hade några fler problem som jag kunde lösa. "Tror du att jag går omkring och bär på problem?" fick jag som svar.

Det är lite synd att Professor Layton and the Curious Village till Nintendo DS inte fanns när jag gick på högstadiet. Spelet följer den charmige Professor Layton som tillsammans med sin unge assistent Luke kommer till byn St. Mystere för att hitta ett gyllene äpple. På sitt märkliga äventyr träffar paret många av byns underliga innevånare som bjuder på många problem och tankenötter. Historien är berättad på ett bra sätt och bjuder på en del oväntade vändningar som håller intresset uppe.

Pusslen i spelet, totalt 130 stycken, är av varierande svårighetsgrad och en del kan till och med ge pusselveteraner något att bita i. Fastnar man går det dock att köpa ledtrådar med hjälp av mynt man hittar runt om i byn, men eftersom tillgången på mynt är begränsad gäller det att inte be om ledtrådar i onödan.

Spelet utnyttjar NDS tryckkänsliga skärm på ett ypperligt sätt och hela spelet styrs med hjälp av skärmen. Det är ett spel utan våld eller stressmoment som dessutom testar ens hjärna. Hela spelet är på engelska så vill man ta till sig historien krävs det att man kan språket, men inga av pusslen kräver några speciella språkkunskaper.

Själv hade jag svårt att släppa spelet när jag väl hade börjat spela och det tog bara några dagar att spela igenom spelet. Jag gillade verkligen spelet och känner att jag kan rekommendera det till vem som helst. Nu sitter jag bara och väntar på att de japanska uppföljarna ska släppas i Europa så jag kan fortsätta spela!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar