måndag 8 februari 2010

Top 5: Bästa spelskurkarna

Efter att ha fått en av mina top 5-listor publicerad i Aftonbladet har jag fått mersmak. Här kommer därför en till lista. Den här gången har jag listat de fem bästa spelskurkarna genom tiderna.

5. Spökena (Pac-Man)

De kanske är världens första riktiga spelskurkar och de har jagat mig både genom spelet och mina drömmar. De  fyra spökena har olika namn och olika personligheter. Det röda spöket kallas "Blinky" och försöker hela tiden ta den kortaste vägen till Pac-Man. Det rosa spöket kallas "Pinky" och försöker gillra fällor genom att placera sig där det tror att Pac-Man vara härnäst. Det blå spöket kallas "Inky" och rör sig ibland målmedvetet och ibland lite mer slumpartat. Sist har vi det brandgula spöket, "Clyde", som rör sig helt oberoende av vad som sker runt omkring sig.

4. GLaDOS (Portal)

GLaDOS är rösten som guidar dig genom det geniala pusselspelet Portal. Här kommer tre typiska GLaDOS-kommentarer för att du ska förstå varför Portal är ett pusselspel som vi kommer ihåg lika mycket för dess personlighet som för själva pusslandet. "Please note that we have added a consequence for failure. Any contact with the chamber floor will result in an unsatisfactory mark on your official testing record, followed by death.", "Remember, the Aperture Science 'Bring Your Daughter to Work Day' is the perfect time to have her tested.", "Have I lied to you? [pause] ... I mean, in this room?"


3. The Lich King (Warcraft)

Arthas Menethil är den ädle prinsen som förrådde sitt folk och mördade sin far (i Warcraft III). Han är kungen som begav sig till den frusna tronen i Northrend för att bli The Lich King (i Warcraft III: The Frozen Throne). Numera är han sista bossen i World of Warcrafts andra expansion; The Wrath of the Lich King. Det är fienden som tolv miljoner spelare tävlar om att krossa.

2. Bowser (Mario)

Marios första fiende hette Donkey Kong, ändå är det Bowser som är känd som Marios ärkefiende. Anledningen är att Bowser varit Marios fiende i alla mariospel sedan Super Mario Bros. som kom ut 1985. Att vara ärkefiende till världens mest kända tevespelsfigur räcker till en plats på min lista. Det faktum att både jag och Bowser fyller 25 år i år gör att han tar sig hela vägen till andraplatsen, men för att ta förstaplatsen krävs det något utöver det vanliga.

1. Snömonstret (SkiFree)
SkiFree var ett litet Windows-spel som släpptes 1991. Spelet gick ut på att åka ner för en oändlig skidbacke, hoppa och göra trick och undvika att köra in i träd och andra hinder. Efter att ha spelat ett tag kom det dock ett snömonster och började jaga spelare. Då gällde det att åka så snabbt det bara gick för att undvika monstret och det fungerade nästan aldrig, om man inte höll ner "F"-tangenten för att åka snabbare.

Snömonstret har en given plats på listan för att det inte gick att besegra honom, bara åka ifrån honom. Han är med på listan för adrenalinkicken vi fick när han kom fram och för hur vi kämpade för att fly undan honom. Han är hemsk och brutal och jag älskar honom. Han är den bästa spelskurken genom tiderna.

Hur ser din lista ut?
Håller du med mig? Har jag fel? Hur ser din top 5-lista över de bästa spelskurkarna genom tiderna ut? Dina favoriter skiljer sig säkert från mina men jag är nyfiken. Har du Diablo på din lista? Eller Kerrigan? Är M Bison med på listan? Eller Sephiroth? Eller kanske de två superskurkarna Albert Wesker och Dr. Albert W. Wily? Lämna en kommentar och berätta om dina favoritspelskurkar.