lördag 20 februari 2010

BOOYAH! Världens bästa matlåda?!

Igår gick jag upp kvart i sex och gjorde världens godaste matlåda. Vad sägs om helstekt entrecote med potatiskräm och glöggbrässerade grönsaker? Det var superdupergott och ni ska få receptet.

Jag hade knappt ett kilo entrecotte som jag stekte tillsammans med tre finskivade vitlöksklyftor, salt, peppar och timjan i rikligt med smör så att entrecotten fick fin yta. Sen tog jag upp köttet ur pannan och la den i en ungssäker form som jag skjutsade in i ugnen på 175 grader i en knapp halvtimme.

Under tiden skalade jag och kokade sönder potatis. Potatisen körde jag i mixern tillsammans med grädde, salt och riven ost tills det blev riktigt krämigt och supergott (hade jag haft en potatispress hade jag nog pressat potatisen för hand eftersom mixern fick stärkelsen i potatisen att klibba ihop lite mycket, men det blev verkligen supergott, så det är inte så viktigt).

Jag skalade morötter och skar i 2 mm tjocka skivor på längden, sen skar jag de på mitten så de blir stora som sockerärtor. Delade rödlök på mitten och delade varje halva i 3 bitar så jag fick stora och fina klyftor. Stekte rödlök, sockerärtor och morötter i fettet + kryddor från köttet. Slog på en deciliter glögg och lät reducera lite.

Om ni har gjort någon matlåda som slår min så säg till. Jag vill gärna bli inspirerad.

När jag var klar (och jag hade inte städat i köket efter mitt cupcakeande natten innan) så såg köket ut som att kylen, skafferiet och diskmaskinen hade haft en vild fest som slutat med att alla kräkts över hela köket. (Jag varnade Pinky om att det skulle se illa ut och hon blev trots det chockad av att se hur det såg ut).

Efter att ha inlett dagen med en sådan höjdpunkt kunde det bara gå åt ett håll... men BOOYAH! det spelar ingen roll. Med självförtroende på topp klarar jag till och med av att demonstrera hur dålig jag är på att spela biljard (jag lyckades misslyckas med att spränga tre gånger på raken, och då menar jag inte att jag lixom träffade men att knappt ingenting hände. Jag missa sprängningen HELT tre gånger på raken).