tisdag 23 februari 2010

Så löser du problem. Del 1. Vad är problemet?

Idag har jag lagat god mat och, vilket är helt orelaterat, vågat berätta att jag känt mig ouppskattad.

Jag vet inte varför jag ibland känner att det är så svårt att berätta om hur jag känner och uppfattar situationer. Men att lägga korten på bordet och verkligen förklara hur jag känner gör det ofta bättre.

Det finns inte alltid någon lösning, men genom att berätta så kan jag förklara vad som gör mig ledsen och då finns det i alla fall något att förhålla sig till. Det fungerar åt båda hållen. Om du har något problem med hur jag har behandlat dig så säg till, annars finns risken att jag inte ens förstår att du blir ledsen av det jag gör.

Genom skolan har jag blivit tränad att lösa problem. Det finns flera inneboende problem med det, till exempel att många situationer inte är "problem" som går att lösa, men det finns också många bra saker.

Jag har funnit att en av de viktigaste frågorna att besvara innan du försöker lösa problem är: "Vad är problemet?". Det kanske låter trivialt, men de flesta spenderar alldeles för mycket tid till att försöka lösa "fel" problem och ett sätt att undvika det är att verkligen försöka se till så att du förstår vad det är för problem du försöker lösa.

Det vore både naivt och arrogant av mig att hävda att jag är expert på relationer, men det hindrar naturligtvis inte mig från att presentera mina åsikter. Nedan följer således mitt försök att applicera min första problemlösningsregel på relationsproblem.

Jag tror att relationsproblem blir lättare att hantera (inte nödvändigtvis "lösa") genom bättre kunskap om vad problemet egentligen är. Jag tror dessutom att det blir lättare att få kunskap om vad problemet egentligen är genom att prata om det. Genom att berätta hur ni känner.

Så våga berätta hur du känner. Det kanske inte löser problemet, men det gör det lättare för dig och andra att förstå vad problemet är. Då har ni en utgångspunkt som det går att arbeta vidare ifrån. Då kan ni kanske till och med ta er vidare till fler frågor som: "Är det verkligen ett problem?", "Vill vi lösa problemet?" och"Hur fan löser vi det här problemet?"