lördag 9 januari 2010

Potatisgratäng med baconlindad fläskfilé

Jag skär potatisen så tunt jag kan. Sen råsteker jag den i galet mycket smör och kryddar med salt och pressad vitlök. När jag säger galet mycket smör så menar jag det. Tänk: "smörfriterad potatis".

Ta bort det överflödiga fettet från fläskfilén med en vass kniv och linda bacon runt filén. Stek paketet (i smör om du vill, men det går att skippa) så din bacon får fin färg och ställ sedan in köttet i ugnen.

När potatisen blivit mjuk häller du över potatisen i en ungssäker form och slår över 2,5 dl grädde. Ingen jävla smalgrädde. Riktig grädde. Och täcker sedan kalaset med någon god ost. Rikligt med ost.

Gratinera gratängen, skär upp köttet, servera med en sallad, något gott att dricka och se till att ha sällskap som gör att du uppskattar livet. Då går det knappt att misslyckas.

Varning för matkoma.