söndag 24 januari 2010

Tre veckor

För tre veckor sedan hade det gått tre dagar på det nya årtiondet. Om tre veckor är det Alla hjärtans dag. Mycket kan uppenbarligen hända på tre veckor och jag undrar. Var ser du dig själv om tre veckor? Och hur ser du dig själv om tre veckor?

Ibland behövs det lite perspektiv på tillvaron. Om tre veckor är det mindre än tre veckor tills jag får träffa Emelie igen, och det känns skönt. För tre veckor sedan hade jag och Emelie precis kommit tillbaka från Skåne och blev bjudna på en mycket trevlig middag hemma hos Emelies föräldrar.

Jag minns inte riktigt vad vi åt¹, bara att maten var lite osaltad, men det tycktes vara meningen. Det fanns nämligen en fantastisk saltkvarn. "En fantastisk saltkvarn? Vad menar han med det?" undrar ni säkert. "Vad kan vara så fantastiskt med en saltkvarn?" Frukta inte, kära läsare, jag ska förklara.

Som alla vet är flingsalt godare än vanligt bordssalt, men har man svaga nypor kan det vara svårt att få flingsaltet finfördelat och väl utspritt över maten. Då skulle man behöva en saltkvarn, inte sant? Men det kan ju vara jobbigt att faktiskt vrida om kvarnen för att få ut saltet, och dessutom kan det ju vara svårt att se hur mycket man saltat om man sitter och äter i mörkret.

Det fantastiska saltkaret löser ALLA dessa problem. Det matas med flingsalt och med ett enkelt tryck på knappen startar en motor som maler saltet åt dig. Men det är inte allt! Så länge du håller in knappen lyser också en lampa ner på den punkt där du saltar så att du ALDRIG mer behöver oroa dig för att salta för mycket eller för lite bara för att du tvingats salta i mörker.

Håll med om att det låter som en fantastisk pryl.

Hursomhelst. Tre veckor.

Det tar tre veckor för hjärnan att skapa nya kopplingar. Därför är det möjligt att skapa helt nya vanor på endast tre veckor. Om du bestämmer dig för att ändra dina vanor från och med imorgon och håller dig till dina nya vanor så kommer de ha fastnat till Alla hjärtans dag. Är inte det fantastiskt?

Fundera på vad du har för dåliga vanor som du skulle vilja ändra på. Eller om det är någon vana som du skulle vilja lägga till dig med. Kanske har du något nyårslöfte som du ännu inte hunnit börja med? Kanske borde du sluta röka eller börja träna. Nu har du chansen, och det finns egentligen inga ursäkter.

Om tre veckor ska jag springa regelbundet, äta ordentlig frukost och klara av att lösa Rubiks kub på under tre minuter. Föreställ dig vilka vanor du kommer att ha utvecklat om tre veckor och så ska du se att du kommer att kunna besanna dem.

Allt du behöver göra är att hålla fast vid din nya vana i tre veckor, sen går det av sig själv.

Jag tror på dig. Du kan klara av det. Du vill ju egentligen. Innerst inne. Allt jag kräver är tre veckor. Det är du väl värd?

Jag avslutar inlägget med ett citat från Gladiator:

Three Weeks From Now sound bite

¹ Självklart minns jag, men det är inte så viktigt för historien. De mycket coola parmesankorgarna som förrätten serverades i vill jag dock nämna.