torsdag 7 januari 2010

Bara vi på Bara vi

Jag och flickan min gick en promenad på söder. Vår andedräkt bildade flyktiga vålnader i vinterkylan. Vi var på jakt efter en restaurang att äta en mysig middag bara vi.

Ni kan säkert förstå hur glada vi blev när vi hittade en liten krog på Skånegatan med namnet "Bara vi". Försiktigt steg vi på och bad att få titta igenom menyn. Jag fick syn på lammfilen och då var saken var biff, här skulle vi äta!

Atmosfären var mysig (fast när jag tänker efter kanske det berodde på sällskapet) och jag fick chans att titta närmre på menyn. Istället för vitlöksbröd fanns det bröd med tapenade vilket gav mig positiva vibbar. Jag kollade igenom varmrätterna. Hoppade över sektionen med fisk, kollade snabbt igenom delen med Vegeratiskt/Pasta, där fanns en pastarätt med oxfilé och kantareller som verkade hur god som helst.

Jag fortsatte till köttdelen av menyn. Oxtournedos och lyxplanka tävlade om uppmärksamheten, men de kändes som distraktioner. Det var den grillade lamminnerfilén som gjort att jag valt restaurangen och det var den jag skulle ha.

Lammfilén serverades grillad (medium-rare, helt perfekt) på en bädd av sauterade grönsaker (paprika, rödlök, morot) med en dragonsås, en aioli som var som ett vitlöks- och persiljesmör i krämform och en helt underbar potatisgratäng. För att försäkra mig om att få tillräckligt med grönsaker beställde jag in en liten sallad (blandad sallad, gurka och tomat) som serverades med en mycket god vinegrette.

Jag älskar verkligen lamm och om det finns på menyn och jag tror att stället kan klara av att tillaga det rätt brukar det vara det jag väljer. Jag har nog alltid gillat lamm. En midsommar, flera år innan jag blev tonåring och det ansågs mer normalt med min aptit, åt jag 12 lammkotletter vid ett och samma tillfälle. Jag har ätit mycket lamm, mycket väldigt gott lamm, men jag kan inte minnas att jag någonsin ätit så gott lamm som det jag åt ikväll.

Under hösten har jag försökt att vara mer positiv. Jag har försökt att slappna av, släppa loss, hänga med och sluta oroa mig. Kort sagt har jag försökt leva mer i nuet, inte bry mig lika mycket om saker jag inte kan påverka eller tankar som kan störa upplevelsen. Jag vet inte om det påverkade smaken på lammet, på något vis hoppas jag att det gjorde det.

Eller så kanske lammets goda smak berodde på atmosfären (eller kanske sällskapet), det spelar egentligen ingen roll. Lammet helt perfekt, tillbehören noga utvalda och helhetsintrycket oöverträffat. Om du gillar lamm och vill njuta av en grillar lamminnerfilé som får er att glömma bort allt annat så borde ni genast boka bord på Bara vi. Det var helt magiskt.