lördag 24 juli 2010

Andra dagen i New York

Jag sitter på hotellet, hör hur åskan dundrar utanför och hur regnet smattrar mot rutorna. Det är en passande avslutning på vår andra dag i New York, en dag som började tidigt.

Hade fått för mig att jag skulle gymma på morgonen. Jag vaknade tidigt, vid sextiden, efter att ha sovit ganska dåligt, trots att jag var mycket trött, på grund av AC:n som sprutade kall luft på mig (alternativet hade dock gjort det ännu svårare att sova). För att klara av att gymma behövde jag frukost. Jag tog med mig pappa ut på jakt efter något att äta.

Allt är större i Amerika. Till och med de som samlar tomburkar har större kärror med fler tomburkar än jag någonsin sett i Sverige. Centralen är större också. Jag och pappa gick till Grand Central Station. Det var helt enormt. Utanför hittade vi ett frukostställe på ett hörn. De hade fruktsallader, färska hallon och blåbär, massa olika omeletter, pankakor - allt! Och allt gick att beställa "to-go".

Vi köpte tre olika omeletter och tre fruktsallader och gick tillbaka till hotellet. Det var inte alls lika varmt som dagen innan, riktigt behagligt faktiskt, och situationen blev bara bättre av att det inte var så mycket folk som rörde sig så tidigt på morgonen. Efter frukosten gick jag ner till de lilla gymmet de inrett i ett vanligt hotellrum. Jag sprang lite, lyfte lite vikter och gick sen upp till rummet för att duscha av mig och byta kläder.
Resten av dagen går att dela in i två dela: före Inception och efter Inception. Före Inception strosade vi runt i jakt på ett par skor till Stella. Det gick inte alls bra, men jag lyckades hitta ett par Converse som var mer hela än de gymnastikskor jag lämnade kvar hemma i Sverige och inte särskilt dyra.

Sen såg vi Inception på en IMAX-biograf på 42:a gatan. Skillnaden mellan IMAX och vanlig bio känns som skillnaden mellan DVD och Blu-ray. Bilden är  knivskarp och ljudet medryckande (vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att sallongen hade en ljudanläggning på 12 000 watt).

Jag blev helt förtrollad av filmen och när jag stapplade ut ur sallongen hade jag svårt att förstå var jag befann mig och varför. Vi kom ut på gatan. Det var fullt med främmande folk på denna främmande plats och jag kunde inte låta bli att fråga mig om jag drömde eller om det var verklighet. Jag kom fram till att om jag drömde så befann sig säkerligen min kropp på ett mycket varmt ställe, för jag svettades ordentligt.

Vi tog tunnelbanan ner till Lower East Side, på vägen tog pappa en bild han tyckte var cool.

Vad vi skulle göra i Lower East Side, eller kanske i The Village, var mycket oklart. Pappa sa något om klädaffärer men vi hittade inget roligt, och så var det så galet varmt och kvavt. Vi gick till Washington Square Park där det var så varmt att hundarna var tvungna att dricka flaskvatten och människorna var tvungna att bada i fontänen.


Vi avslutade med att äta en femrättersmiddag på en jättefin restaurang vars mat endast överträffades av tjejen som satt snett mittemot mig (inte tjejen på bilden nedan, den är tagen innan det kom några och satte sig vid bordet bredvid vårt och följdes av att Stella frågade mig "Albert, varför tycker inte u om mig?"). "Det här smöret har vi gjort själva här i restaurangen" sa kyparen, och på den nivån var hela måltiden. Tomat och melon-gazpacho, ankbröst och björnbär serverades bland annat, jag kommer inte riktigt ihåg, då tjejen som jag satt och sneglade på distraherade mig med sin skönhet.

Imorgon tar vi tåget till Washington DC. Undrar vad som väntar där.