tisdag 26 april 2011

"Det oartigaste man kan göra"

Jag gjorde tydligen det oartigaste man kan göra nu precis. En kollega ville få min uppmärksamhet, jag tog en paus i mitt arbete och tog av mig mina hörlurar för att kunna höra henne bättre.

"Jag läser en bok som jag tror att du skulle gilla" sa hon "den heter Slutet på mr Y."

Hon fortsatte att berätta om handlingen medan jag googlade boktiteln. Boken lät intressant och jag ville veta mer. Plötsligt avbröt hon sig.

"Eller så kan du bara läsa om boken på internet istället för att lyssna på någon i verkligheten."

Jag tittade på henne oförstående.

"Det där är det oartigaste man kan göra" sa hon med en röst som gjorde att det kändes som att jag hade raggat på hennes mamma. Nu sitter jag här med en jätteklump i bröstet, musiken i lurarna på högsta volym och har svårt att lugna ner mig tillräckligt för att jobba.