onsdag 26 maj 2010

I natt jag drömde

Ibland kommer jag ihåg vad jag drömde på natten, men oftast inte. Nattens dröm var dock en sådan som jag inte riktigt kunde släppa efter att jag vaknat.

Jag drömde att jag åkte tåg. Vart jag åkte ifrån eller vart jag var på väg vet jag inte. Men jag var trött. Väldigt trött. Brevid mig i vagnen satt en tjej. Jag gjorde mitt bästa för att hålla ögonen öppna, men det jag helst av allt ville göra var att luta huvudet mot hennes axel och bara slumra in. Inte för att jag ville ha sex med henne eller för att jag såg det som ett sätt att snylta lite närhet. Nej, jag var utmattad och behövde någon att luta mig mot.

Jag drömde att jag åkte bil. Vart jag åkte ifrån eller vart jag var på väg vet jag inte. Men jag var frusen. Väldigt frusen. Brevid mig i bilen satt en tjej. Jag gjorde mitt bästa för att hålla mig till min sida av sätet, men det jag helst av allt ville göra var att sitta så nära att jag kunde känna hennes värme. Inte för att jag ville ha sex med henne eller för att jag såg det som ett sätt att snylta lite närhet. Nej, jag frös och behövde någon att värma mig mot.

Jag drömde att jag promenerade. Vart jag kom ifrån eller vart jag var på väg vet jag inte. Men jag var vilsen. Väldigt vilsen. Brevid mig på gångstigen gick en tjej. Jag gjorde mitt bästa för att inte fråga henne om vägen, men det jag helst av allt ville göra var att hon skulle ta min hand.Inte för att jag ville ha sex med henne eller för att jag såg det som ett sätt att snylta lite närhet. Nej, jag kände mig ensam och vilsen och behövde någon som kunde visa vägen.

"Du kan vila mot min axel" sa tjejen på tåget "jag väcker dig där du ska av." Jag slöt ögonen, slappnade av och bara slumrade bort.

"Sätt dig lite närmre" sa tjejen i bilen "jag är varm och du ska inte behöva frysa." Jag kände hennes värme spridas genom min kropp, slappnade av och slutade frysa.

"Ta min hand" sa tjejen på gångstigen "jag kan visa dig vägen." Jag tog hennes hand och slutade oroa mig. Det skulle ordna sig.

Ibland behövs det inte mer än så. Ibland är en axel att luta sig mot, en varm kram eller en öppen hand det som gör skillnaden. Skillnaden mellan att vara trött och att få slappna av. Skillnaden mellan att vara frusen och att vara varm. Skillnaden mellan att vara vilsen och att vara trygg. Så var det för mig, i natt, eller i morse(s) kanske. Det var förmodligen därför jag inte riktigt ville att dagen skulle börja. Därför det var så svårt att kliva upp.