tisdag 25 maj 2010

Skumma flaskor funna i en garderob på jobbet

"Vad är det här för flaskor?" var det någon på jobbet som frågade. Personen höll upp en papperspåse med fem omärkta flaskor.

Det började spekuleras i var flaskorna kom ifrån och vad de innehöll. "Det är 40-procentig sprit i" föreslog någon, "Nej, det är 95-procentig sprit i" kontrade någon annan. Att flaskorna innehöll alkohol var det ingen som tvivlade på.

Någon påstod att vi fått flaskorna "på köpet" i någon deal. Eller så var de inköpta för att blanda bål till någon företagsfest för länge sedan. Jag har ingen aning. Det var mycket märkligt. Att alkoholen kom i plastflaskor med plastkorkar som inte gick att återförsluta var det ingen som höjde några ögonbryn över.
Längst ner i påsen där vi hittat flaskorna låg det en hög med etiketter som bekräftade att det var 95-procentig alkohol. Och att det var Denaturin och "Rozcienzalnik" som enligt Google Translate är polska för Thinner. Kanske inte världens bästa grej att dricka.
På jobbet är dock ingen sen att göra det bästa av situationen. "Din granne bränner väl hemma?" frågade någon någon annan "...det här måste väl vara bättre än skiten han producerar? Han kanske vill ha det?" Men ingen nappade på just det förslaget.

Till slut kom vi överens om att vi skulle använda alkoholen för att tvätta tangentbord och möss och sedan göra oss av med det som blev över.

Då slog det mig att jag lånat ut en mus till Pinky och att hon hade klagat över att den var smutsig. Jag var på vippen att be att få lite alkohol "så jag kunde tvätta Pinkys mus" men hindrade mig i det ögonblick jag insåg att det fans risk för feltolkningar.



På fikat pratade vi om Vetenskapens värld. Ajla berättade att stresshormon som gjort att blodet koagulerat snabbare, vilket var bra när vi var grottmänniskor som slogs mot sabeltandade tigrar, numera gör så att blodet stoppas upp i våra blodkärl vilket leder till massa sjukdomar - för att vi är för stressade. Det som räddade oss då dödar oss nu.

Marie undrade varför vi tjänade på att vårt blod koagulerade bättre när vi blev stressade förr i tiden. Jag förklarade (gissade) att vi skulle sluta blöda snabbare om vi blev skadade av de där sabla tigrarna. Efter min förklaring blev jag anklagad för att ha tittat på Vetenskapens värld med Ajla, trots att det (bevisligen) gick att dra den slutsats jag dragit genom att bara följa konversationen runt fikabordet.