lördag 12 december 2009

Jag vet att jag är sjuk igen

Jag var hos läkaren som gjorde hals- och blodtest. Halstestet visade att jag inte hade streptokocker, men testet är endast 95 procent säkert, så jag kanske har det ändå. Blodtestet visade en sänka på 60 vilket betyder att jag har någon bakterieinfektion.

Jag fick starkare medicin som kommer att döda alla bakterier i kroppen och rådet att ta värktabletter var fjärde timme (alternera mellan ipren och alvedon) och om jag inte känner mig bättre inom ett dygn måste jag kontakta öron-, näsa-, halsakuten på Karolinska för då är risken stor att jag har halsböld.

Halsböld är en varbildning bakom halsmandlarna som botas genom att man snittar upp eller punkterar så att varet kan rinna ut varefter man behandlar med antibiotika. Romrom berättade att hon fått halsböld när hon för 50 år sedan var och vandrade i fjällen, den gången hade hon "opererats" genom att någon klippte upp bölden med en sax. Jag hoppas att det går mer civiliserat till nu.