BMW följer nu Volkswagen och lägger ner försöken med att driva bilar på vätgas, varken som bränsle i konventionella förbränningsmotorer eller för att driva bränsleceller. Istället kommer företagen satsa på elhybrid- och rena elbilslösningar.
Stackars Morphic, de som satsat så stort på en teknik som aldrig verkar komma. Tur för Morphic då att Daimler ännu inte gett upp hoppet om en vätgasframtid. Antingen kommer de kunna skratta hela vägen till banken (känns inte särskilt troligt) eller så kan de i alla fall trösta varandra.
Förutom tekniska hinder så innebär en vätgasframtid flera problem. Det kräver en helt ny vätgasinfrastruktur med nya mackar och nya pumpar. Det är jättebra för de som gillar bensinmackar, men dyrt och otympligt för alla oss andra.
Jag hörde chefen för norska elbilsföretaget Th!nk föreläsa om elbilar förra sommaren. Han hade fått en fråga om det fanns skulle vara möjligt att ha en elbil vid Lofoten varpå han svarat att han var helt säker, utan att ha gjort någon marknadsundersökning, att Lofoten hade fler vägguttag än bensinmackar och att det således inte skulle vara några problem att ladda elbilen.