tisdag 15 juni 2010

Tusen frågor senare

"Nästa gång vi ses så ska jag ha förberett en massa frågor" sa Erik plötsligt. "Och innan du hunnit svara på den första frågan ska jag ställa två till. Jag ska va som en hydra, fast med frågor."

Jag kan förstå honom. Jag hade rätt många frågor om pedagogik ("Har alla elever förutsättningar att klara av att få MVG om de anstränger sig och har en bra lärare?") hans löpningsprojekt ("Så när du säger att ni ska springa fågelvägen genom Sverige, då menar du raka vägen? Vad händer om fågelvägen går över en sjö?") eller hur jag borde lägga upp min träning ("Men hur vet jag när jag inte orkar mer?").

Jag är nyfiken och när jag umgås med personer jag känner besitter kunskap som jag inte har så blir det lätt att jag ställer väldigt många frågor för att lära mig. Ibland blir det lite konstigt, att ställa detaljerade frågor om menstruationscykler ("Men kan du förklara hur det gör ont?") över en Staropramen är inte alltid helt lyckat, men det brukar ordna sig ändå. Man kan få reda på så många saker om man bara frågar.

Som igår till exempel. Jag gick och klippte mig hos en tjej som heter Hanna. Vad fick jag reda på? Hanna och hennes kompis funderade på att köpa sumodräkter och göra om ett rum i deras lägenhet till ett sumorum, men sen insåg de att de inte hade provat att brottas i sumodräkt och att det skulle vara lite konstigt att göra om ett helt rum till ett sumorum utan att veta om de gillar det. Och så har hon ett piano som hon lånat ut till Torsten Flink. Inte så illa!

Ikväll ska jag på ett Lust och Liv-samtal om närvaro. Jag vet inte vad jag ska förvänta mig (soppa, har jag hört) så det ska bli spännande att se hur det artar sig. I morgon ska jag träffa den första tjejen som log mot mig på internet och en barndomskompis som förmodligen är den coolaste tjejen jag känner.