tisdag 22 juni 2010

Konsten att klaga

"Ursäkta, den här steken är helt genomstekt" sa mannen vid bordet bredvid oss. "Jag bad om medium". Han lät inte särskilt ursäktande.

Servitrisen ursäktade sig och tog tillbaka planksteken. Efter knappt en minut kom en annan servitör tillbaka till bordet. "Vill du har något annat för besväret? En läsk kanske?" frågade han mannen.

Mannen tittade ner på sin öl, över bordet på sitt kvinnliga sällskap och sen på servitören. "Kan jag får en till öl?" frågade han. Servitören förklarade att han inte fick dela ut någon öl, men att mannen kunde få en Fanta om han ville. Kvinnan vid bordet skrattade. "Nej, då dricker jag hellre min öl" fortsatte mannen.

Det gick ytterligare några minuter. Vi fick vår mat, fläsknoissette med pommes och chilibearnaise, och försjönk oss i ett samtal om hur klantiga SVT hade varit som fått Reuters att bojkotta kronprinsessan och Boxer-Roberts bröllop.

Så kom servitören ut igen och berättade att kocken hade väldigt dåligt samvete och frågade om de kanske kunde få bjuda paret på en efterätt. "Nej, tack. Vi vill inte ha någon efterätt" sa mannen. Servitören vände på klacken och gick in. "Kocken kommer säkert att drömma mardrömmar om den där steken" sa kvinnan när servitören var utom hörhåll varefter hon återigen skrattade.



Jag tycker att det är bra att paret vågade klaga på maten. Jag tror att det är vanligt att vi blir för fega och tycker att det är pinsamt på att klaga på mat som är dålig och får sämre restaurangbesök som följd. Det är nog ofta så att det är mer pinsamt för restaurangen att de serverat dålig mat än det är för dig som klagar. Tänk på det. Det är inte du som står naken inför klassen, det är klassen som är naken. Stå på dig.

Med det sagt tycker jag inte att du bör klaga för klagandets skull. Klaga om du tror att det kommer att göra ditt besök bättre och om du kan göra det på ett konstruktivt sätt. I annat fall tycker jag att du kan gilla läget. Och om du ska klaga, se till att göra det på ett så smidigt sätt som möjligt. Klaga på ett sätt och med en attityd som du själv önskade att folk framförde kritik till dig med.