fredag 5 augusti 2011

[Skalbart] Bita i det sura äpplet

Jag blev hembjuden till Jessicas balkong igår. Hon och Maja hade gjort i ordning superfint. Verkligen. Superfint.

Titta bara på den här helt avslappande och oarrangerade bilden.


Lyxigt!

Till en början var det bara vi tre, sen kom det fler. Ariel gick från klarhet till klarhet genom att först envisas med att vi skulle se på det här YouTube-klippet och sedan påstå att man kan äta citron som ett äpple, vilket skulle få skalet att delvis neutralisera det sura i citronen.

Med viss oro att det skulle vara som att försöka motbevisa påståendet att "det inte går att äta en rågad matsked kanel" bestämde jag mig för att testa.



Det var svårare än jag trodde att det skulle vara. Citronskal är mycket jobbigare att ta sig igenom än till exempel äppelskal (det är inte så mycket jobbigare att ta en tugga av ett oskalat äpple jämfört med ett skalat). Jag tog verkligen i men hade svårt att få (ursäkta) bett.

När jag väl lyckats visade det sig att Ariel hade rätt. Det var inte så farligt surt.



För säkerhets skull tog jag några tuggor till, blev kladdig i hela ansiktet och samtidigt påmind om att jag varit torr och irriterad i ansiktet i några dagar. Det kändes som att hela ansiktet brann när citronsaften litade sig in i alla sprickor i huden. Nästa gång jag ska äta citron ska jag nog äta den klyfta för klyfta. Risken för att jag skvätter ner mig totalt lär ju vara mindre då.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar