tisdag 2 augusti 2011

[IKEA] Att hitta till tunnelbanan

Så jag var på Ikea igår. Provsatt soffor. Som man gör.

Gick därifrån rätt glad över att jag (1) hittat en soffa jag gillar (2) ätit mig tillfälligt mätt och (3) bara gjort av med 8 kr. Tänkte att jag skulle ta tunnelbanan från Skärholmen till Hornstull och byta till bussen därifrån.

Det är skyltat från Ikea till tunnelbanan, så det är ingen fara. 1,0 km står det att det ska vara. Jag tog en bild när jag gått de första 600 meterna.



400 meter kvar, inte så farligt ändå.



De är bra på att skylta, så man inte ska förlora hoppet eller tro att man har gått vilse.



Så kommer man till den här skylten, utan avståndsmätning och gör antagandet att man är framme. Typ. Men det är man inte. Nejdå. Man är kanske framme vid centrumet, men det är lååångt kvar till tunnelbanan. Och inte särskilt lätt att hitta.



Fler skyltar.



Nu börjar skyltningen bli specifik för tunnelbanan.



En skylt till.



Och en till.



Och ytterligare en som leder till torget här nedanför.



När man kommer ut på torget känns det rätt hopplöst, men jag bet ihop och traskade vidare.



Åh, en skylt till!



Och en till.



Och sen — äntligen — när man rundar sista hörnet så ser man den. Tunnelbanan.

Jag satte mig på första bästa tub mot Hornstull, klev av, gick upp till gatan och möttes av Ikeabussen som stannade vid samma hållplats där jag tänkt ta 4:an. Det kändes rätt snopet, men jag fick i alla fall en promenad och lite av ett äventyr.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar