tisdag 14 december 2010

Tågresan hem

"Jag har precis inlett en EPISK resa". Jag ringde mamma när jag kom till Lund i går.

För en vecka sen åkte jag tåg ner till Skåne utan ett enda problem. I söndags kom jag och pappa till köpenhamn, tog tåget, under vattnet, över bron, in i nya Citytunneln och klev av vid Triangelen helt utan problem.

Jag har hört om alla förseningar men sånt drabbar inte mig. Jag har blommiga långkalsonger och en stickad mössa - hur skulle något kunna gå fel? (Ja, det är precis så jag resonerar och det fungerar förvånadsvärt ofta)

Kom till Malmö Central 1557, hade köpt biljet 1604. 1611 skulle X2000 till Stockholm gå från spår sex. Det blev flyttat till spår tre och sen till spår x. Den automatiska rösten lät förvirrad.

"Teåg fiemhundraförtifeyra meot Stiockhålm avgeår freån speår exx."

Men något X2000 dök aldrig upp och det fanns ingen spår x. Plötsligt stod det någon från SJ bredvid mig som sa att vi skulle hoppa på första bästa tåg till Lund för att hoppa på X2000 där. Förvirringen var total och på Malmö Central kändes det som att alla tåg gick från fel perrong vid fel tid.

Allt hade gått enligt planerna när Citytunneln började användas i söndags, det skröt de om på lokalnyheterna. I går verkade alla som kunde något ha tagit ledigt. Jag hoppade på Ängelholmståget och åkte tiominutersstreckan från Malmö till Lund på 20 min.

Tåget från Lund kom från fel håll. Det var tydligen 77 minuter försenat från Stockholm på grund av ett fel i något ställverk och de hade valt att vända i Lund istället för Malmö för att spara tid. Kom iväg från Lund 30 minuter sena och kom fram 40 minuter efter utsatt tid. Det gav mig nog med tid att köpa mat på Centralen innan jag skulle vidare hem.

På stockholmståget hann jag se Twillight: Eclipse (2010) och Saw (2004). Båda överraskade på sina egna sätt. Det blev en spännande resa in och ut ur mobiltäckning och det är skönt att vara hemma igen. Även om det gärna hade fått vara några tiotals grader varmare.