lördag 18 juni 2011

[Recension] Super 8

Pappa ringde från Paris igår och undrade om jag sett Super 8.

J.J. Abrams nya? undrade jag.
— Ja, precis.
— Har den haft premiär?
— Den har premiär ikväll!

Jag la på, ringde Renen och köpte två biljetter till 21.15-visningen på Scandia. Jag och Renen har en inofficiell lista på filmer vi ska se i sommar. Super 8 är inte med på den lista. Vi hade inte hört talas om den (förutom att jag visste att det var J.J. Abrams senaste), inte läst något, sett någon trailer, nada.

Det är det mest spännande sättet att uppleva bio. Att sätta sig i salongen utan förväntningar.



Amblin-loggan går upp på duken och Renen viskar.

Renen: — Vilken random grej att ha en flygande cykel framför en måne.

Jag: — Det är ju från E.T.
Renen: — Jag har inte sett E.T.
Jag: — Hade du gjort det hade du insett vilken noobkommentar det där var.

Filmen handlar om ett gäng barn i slutet av 70-talet som ska spela in en film på Super 8. Det är något med filmen som gör att den känns som att den var gjord för 30 år sedan. Om det bara är miljön och människorna som är perfekt återskapade, om det har med färgpaletten eller om det beror på något annat vet jag inte. Det funkar oavsett.

Filmen får mig att tänka på ett Ted-talk av J.J. Abrams från 2008.



Han pratar om Mystery Boxes och hur det är delarna vi inte vet om som gör saker intressanta. Att vi inte får se hajen i Hajen, att vi inte får se alien i Alien. Det är osäkerhet och ovissheter, menar Abrams, som gör att vi dras med. Han säger också att det handlar om vad vi förväntar oss att se och vad vi får se och drar en parallell till E.T.
E.T is this unbelievable movie about what? It's about an alien who meets a kid, right? Well it's not. E.T. is about divorce. E.T. is about a heartbreaking divorce, a crippled family, and ultimately this kid who can't find his way.
Det är en bra beskrivning av Super 8, den stora handlingen är lätt att förklara med det är egentligen inte är vad filmen handlar om, lika lite som Titanic handlar om en båt som sjunker. Det är karaktärerna som gör filmen intressant och Super 8 är väldigt intressant.

Barnskådespelarna gör också att det känns mer äkta. Jag såg senaste X-men-filmen härom veckan. Den var skitbra och jag gillade han-de-där-killen-från-The-Last-King-of-Scotland och han-från-Inglorious-Basterds, så känns det inte med Super 8, de här barnen är sina rollfigurer på ett helt annat sätt.

Super 8 är bra för vad den undviker att berätta, undviker att visa. Den visar att J.J. Abrams förstår The Mystery Box och du borde se den.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar